måndag 7 juni 2010

Telefonkamera?


Min första digitalkamera köpte/fick jag julen 2004. Jag kollade runt och frågade runt en hel del för att hitta en bra kamera som skulle invigas i Thailand några dagar senare.
Valet föll på en Canon Ixus, modellnumret minns jag inte men det var ju en av de första vad jag förstår? Den tog bilder med hela 7 megapixlar, det var nåt som egentligen inte existerade bland kompaktkameror. Bilderna från Thailand är förvånansvärt bra (och många). Nattbilden från Bangkok är tagen med den kameran. Jag tog mig till och med tid att ta reda på extravalens funktioner och använde den manuella inställningen för att ta kort i mörker. När jag för runt ett år sedan skulle köpa en ny kompaktkamera så köpte jag helt enkelt den nyaste mest avancerade Ixusen på marknaden, jag var ju så nöjd med den tidigare. Tyvärr känns den nya sämre än den gamla, inte som jag trodde att den skulle kännas, bättre.
Men bra är den fortfarande. Men den har svårt att ta bra bilder i mörker, inte ens med blixt och manuellt inställd blir de speciellt bra, den verkar behöva mer ljus för att klara av att få skärpa i bilderna, den ser helt enkelt inte motivet.
För några veckor sedan fick jag ju en ny mobiltelefon (Nokia E72) och man blir ju lite chockad när man inser att telefonen har en 5 megapixel-kamera i sig, särskilt när man betänker att min första kamera hade 7 och ansågs nästan overkligt bra.
Men antingen så har jag helt missförstått hur den här kameran fungerar, eller så är den ruskigt dålig. Bilden på mig är tagen med den nya telefonen. Hur jag än gör så gör den ingen fokusering alls och bilderna blir helt suddiga.
Har jag missat nåt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Va söt du är på kortet min vän!!!!! Kan inte svara på om du missat något. Jag råkar ha en Ericssonmobil med 12,1 megapixelkamera som jag är jättenöjd med. Några av bilderna från Island är tagen med den, t ex min nya profilbild på berget ca kl 22 på kvällen. Kolla in FB om du inte gjort det.
Hoppas vi ses på SM, jag tror att jag ska dit. Superkram, Eva