onsdag 23 juni 2010

När ska man hinna andas då?

Underbar och förskräckligt stressig dag igår, tisdag.
När jag kom till jobbet var vår vän P där och jag fick en stor kram. Sen hade jag lukten av hans parfym i näsan resten av dagen... Jag och A kämpade hårt och med gemensamma krafter för att få klart två brådskande order till kunder som hade väldigt bråttom. En av kunderna ville ha flytvästar och jag hade övertalat honom att han skulle köpa den enda lila västen som fanns kvar i lager till sig själv, den är så himla häftig!
När båda order var klara och alla papper i ordning ringde jag den ena kunden som skulle hämta sina grejer. Han skulle inte hinna komma innan vi stängde och jag skulle vara tvungen att gå tidigare för att lämna det andra paketet på Posten innan det blev försent. Alltså frågade han vart jag var på väg och undrade om jag kunde ta med mig varorna dit. Jag skulle sen åka och lämna paketet på Posten och blev ombedd att skjutsa P till hotellet. Sen åkte jag kvickt hem och tog en dusch, borstade håret och åkte vidare för att hämta min systerdotter L, det var hennes födelsedag. Vi åkte till Stinsens köpcenter oför jag skulle på en sminkningskurs på Make Up Store. Det blev lite av en cirkus det också. Tjejen som jobbade där hade inte haft några kunder på hela dagen, men lagom tills vi skulle börja var hon tvungen att avbryta och ta hand om andra kunder lite då och då. Sen ringer kundens kollega och undrar vart han ska åka för att hämta varor, sen ringer kunden som beställt och undrar om den andra killen har ringt, sen ringer första killen igen för att säga att han stod utanför. Tack för snälla, hjälpsamma systerdöttrar! Hon gick ut med grejerna till killen och hjälpte honom att packa in dem i ryggsäcken eftersom han körde motorcykel.
Jag kom hem med lite kul smink som jag ännu inte testat. Nu ska jag bara komma på hur jag ska lägga upp smink och sånt hemma i badrummet, saker göms undan hela tiden eftersom jag inte har något badrumsskåp. Någon som har en idé om hur man lättast får överblick på smink av olika typer?
Vi tog en väldigt kvick fika och L fick sin födelsedagspresent, Sydafrikaboken. Hon blev jätteglad och om man faktiskt ser det på henne, ja då är hon lyrisk. Hon blir sällan så glad att det syns tydligt.

Vi åkte hemåt och jag släppte av L nästan i farten, hann hem, gick på toa och bytte top. Innan jag ens hunnit göra det ringde pappa och undrade vart jag tagit vägen. Jag skulle ha hämtat honom och mamma kvart i sju och nu var klockan snarare sju när jag kom dit. Ändå hade jag inte haft en enda minut över på hela eftermiddagen. Vi åkte vidare och hämtade P på hotellet och sen åkte vi för att äta middag på Edsbacka Wärdshus. Det som tidigare var Edsbacka krog har nu bytt ägare och är nu Edsbacka Wärdshus och mycket mindre pretentiöst, mycket trevligare helt enkelt. Servicen och bemötandet är jättefint och maten riktigt, riktigt bra. Det är inte heller en massa konstiga rätter med kötträtter med plommon och päronsås och sånt som jag personligen mest tycker är överdrivet och konstigt.

Jag valde "Pepparsotad Oxfilé i tunna skivor med färska rödbetor och svensk getost" som förrätt och det var väl tillagat och snyggt presenterat. De andra valde "Blinier med Kalixlöjrom, rödlök och créme fraiche" och "Färsk vit sparris med kallrökt lax och hollandaise". De var också nöjda och det snålades definitivt inte på portionerna heller.
Jag kunde inte bestämma mig för varmrätt och bestämde mig slutligen med tips från kyparen för "Kall inkokt lax med vit sparris, pressgurka och dillmajonnäs". Det var jättegott, men jag ångrade trots allt att jag inte tagit en varm rätt eftersom jag så sällan lagar mat själv så saknar jag ibland att få en varm middag. Det roliga var att P som egentligen vägrar att äta fisk på restaurang först åt kallrökt lax till förrätt och sen åt upp resterna av min inkokta lax.
Sen lämnade vi mamma och pappa där och åkte in till Tudor för P var nyfiken. Han gillade det skarpt och tyckte det var riktigt genuint engelskt. De städade i stort sett runt benen på oss men vi blev slutligen utslängda vid 23.40. Då åkte vi en lite rundtur i stan och tittade på Dramaten, Operan, Slottet, Stadshuset, Riksdagshuset, Grand Hotell och några museum. Sen satte vi oss på en kajkant med utsikt över stadshuset en stund och snackade lite mer skit. Sen var klockan mycket och trots det vackra vädret ganska kallt, så vi åkte hemåt. Jag var hemma vid 0.45 ungefär och kunde andas ut och slappna av en stund. För även om jag hade en jättebra och kul dag, så hade jag inte en enda minut tillgodo och hann aldrig andas ens.