måndag 28 november 2011

Kärlek vid första ögonkastet

På torsdagsmorgonen gick vi upp redan klockan 4.30, då hade jag sovit 2-3 timmar och var helt förstörd. Alla hade varit överrens kvällen innan om att vi inte skulle äta frukost vid den tiden så vid 5 var vi iväg. Tänk vad spännande att se hur 4 vuxna personer faktiskt kan ta ansvar för sig själva utan problem, jag är inte riktigt van vid det. Alla var klara vid utsatt tid utan att någon behövde skynda på dem eller nåt sånt, alla stod bara klara vid dörren vid 5 minuter i 5.
På vägen stannade vi på en mack och köpte trots allt en kaffe var och jag köpte en Wasa Sandwich.
Vid 6 var vi framme vid Skavsta och med take på att planet skulle gå 7.15 så började det lbi riktigt bråttom. G checkade in vår gemensamma väska medan jag och A passade de andra väskorna och GF parkerade bilen. Min bil hade vi lämnat i hans garage hemma. När vi stod i kö till säkerhetskontrollen började vi bli stressade, det var lång kö och boardingen hade troligen börjat. Men det gick fortare än vi väntat oss trots att många i kön tycktes resa för första gången och strulade till allt. Det var helt enkelt personalen i säkerhetskontrollen som gjorde att det gick så pass smidigt i alla fall.

Vi hann inte mer än att springa på toa och sen var det bara att gå ombord, vi var de sista som kom ombord på planet men vi lyckades hitta två säten tillsammans för mig och A och G och GF satt på varsin sida om gången bakom oss.
Jag somnade nog till en liten stund och flighten var ju kort, bara 2 timmar och 10 minuter, så det kändes som om vi landade strax senare. På väg ned var det ganska hoppigt och den sista biten vid landningen ramlade vi ned med en duns, en så dålig landning vet jag inte om jag varit med om tidigare, folk ombord skrek till och med...

Direkt efter landningen gick vi för att hyra en bil och sen tog vi bussen ut till parkeringen och kom iväg ganska snart efter att ha packat bilen.

Vi hade inte kommit långt när jag insåg att jag blivit blixtförälskad i Italien... Nog trodde jag att jag skulle gilla det, men jag trodde inte att det skulle göra så stort intryck, jag har ju ändå varit i Grekland och Spanien bland annat och trodde att jag kunde förvänta mig ungefär samma sak från Italien vilket inte skulle vara så tokigt. Men jag vet inte vad det var... det vackra landskapet, vinrankorna, bergen, det faktum att du kan få en riktigt bra kaffe till och med på en besninmack eller att alla människor vi träffade var oerhört vänliga, men Italien gjorde ett helt oväntat positivt intryck. Det var inte heller så oordnat eller skräpigt som jag förväntat mig och människorna inte så skarpa som jag trott att de skulle vara, till och med de rasade, trasiga husen var vackra och jag önskar att jag kunde köpa ett och renovera det.

Under dagen stannade vi i stort sett bara för att fota och dricka kaffe och första stoppet gjordes på en mack vi 13 ungefär då jag och A var nästan gråtfärdiga av hunger, vi hade ju fortfarande inte ätit frukost. På macken hittade vi spännande saker, randig pasta, Nutella i 5 kg burkar och vin i maskingevärsformade flaskor!
Jag ville så gärna ta med en burk Nutella till gudsonen, men med 10 kilos gräns på bagaget kan man inte gärna köpa med sig något som väger 5 kilo.
Vi stannade ett par gånger och studerade kartan efter att ha kört fel och tagit en omväg på många mil, så kan det gå när navigatören somnar precis när han ska mata in nästa mål...
På eftermiddagen stannade vi i en liten by med fantastisk utsikt, men liksom många av de andra byarna vi stannade i har jag missat vad den hette. Jag skulle gärna haft en karta att följa vår väg på, som det är nu har jag ingen aning om var jag varit...
Efter drygt 30 mil kom vi slutligen in på det vägnystan som killarna ska cykla i vår och jag och A blev fruktansvärt åksjuka på den kringelkrokiga vägen som ibland vände 180 grader eller mer på sig själv. När det slutligen blev mörkt och vi fortfarande var inne på dessa vägar var det nästan så illa att vi tappade viljan att leva.
När vi kom till hotellet i Rimini var det en stor lättnad och när vi sedan kom in på det bokade rummet med 4 bäddar och insåg att det bestod av en dubbelsäng och en skranglig våningssäng så var vi inte lika nöjda längre. Vi kivades om vem som skulle få duscha först och när jag och A sprang mot duschen så hann jag före och skyndade mig så mycket jag bara kunde för att inte låta de andra vänta.

När jag kom ut var bara GF där och han hade somnat på mage tvärs över sängen, A och G hade gått för att se om vi kunde få ett bättre rum så GF hoppade in i duschen nu.
Strax senare kom A och G tillbaka och med sig hade de G's kompis som mött upp i receptionen, han såg väldigt förvånad ut över att vi delade rum allihopa och att jag sprang runt i handduk och att GF uppenbarligen stod i duschen, jag tror inte att det är så det går till i Italien.

G och A hade ornat ett rum till och så fort GF kom ut ur duschen så flyttade killarna några dörrar nedåt korridoren. När alla fått en chans att duscha tog vi en promenad till restaurangen som G valt ut. Vi gick i åtminstone 30 minuter och fick fråga efter vägen ett par gånger, men efter att ha suttit på ett plan och i en bil hela dagen var det skönt att få röra på sig.
Reataurangen hade Siciliansk mat och den var sådär, det var inget större fel på den men jag hade kunnat göra den bättre själv. Men bemötandet och servicen var jättetrevlig och när vi bad om oliver fick vi in ett fat med ost, oliver och salami, det var gott och kändes väldigt italienskt.










Efter maten tog vi en promenad i Rimini, G ville visa oss lite av sevärdheterna och sina favoritställen, det var väldigt vackert och det var synd att vi inte fick se det i dagsljus.
Vid 12 gick jag, A och Gf tillbaka till hotellet, G skulle möta upp en kompis och hade frågat mig om jag skulle med. Men vi hade bara fått en nyckel per rum och jag ville inte behöva väcka A när jag kom tillbaka och jag var fruktansvärt trött också. Vi tog en promenad tillbaka till hotellet utefter vad jag antar var en flod och där låg en massa jättestora, lyxiga båtar, nu snackar vi 2-3 gånger större än mitt hus... Det var våde segelbåtar och motorbåtar och ju närmare kusten vi kom ju grövre och mer slitna blev de, det var arbetsbåtar, troligtvis fiskebåtar. Sen kom vi till en fyr som stod på fastlandet ungefär 200 meter från kusten inne på flodbanken, varför man ställer den där kunde vi inte komma på. Det visade sig att jag och GF hade gott lokalsinne och vi hittade tillbaka till hotellet helt utan problem båda två fast vi tagit en helt annan väg. Jag och A vaktade rummet medan GF lämnade ned sin nyckel i receptionen för att slippa bli väckt av G när han kom hem och sen gick jag och A till vårt rum, läste 15 minuter och somnade sen på sekunden. Fast jag hade varit tvungen att sätta på mig pyjamasbyxor och en extra filt, men sen var jag varm nog och sov som en stock hela natten, till och med djupare än vanligt. G hade kommit tillbaka vid 4 på morgonen och jag var glad att jag sovit istället.













Inga kommentarer: