torsdag 20 januari 2011

Spännande träning

På torsdagen var jag inbokad på ett pass Dans ZumbaMedley. Jag visste inte riktigt vad det var, men det där dans i titeln skrämde mig en del. Jag kan inte dansa för fem öre och koordinationen är inte den bästa heller, eller kanske är det i stort sett olika sidor av samma mynt? Jag vet inte säkert om det bara är rutin och träning som behövs eller om det faktiskt är svårare att flytta min stora kropp i det tempo som krävs för att hänga med riktigt, ni vet massans tröghet och såna saker...
I vilket fall fick jag än en gång smaka på Medleys fördelar och nackdelar. Jag blev irriterad av att jag fick kliva över barn för att ta mig in och ut ur omklädningsrummet som dessutom var mer än acceptabelt skitigt liksom tidigare. Men sen när jag stod i korridoren och väntade på passet insåg jag att den trevliga stämningen på gruppassen innan är något som tycks genomsyra hela Medley. Vi stod och småpratade och två tjejer peppade mig när jag uttryckte min nervositet för att inte klara koordinationen. Det dök upp fler och fler människor och salen var upptagen så vi stod kvar utanför. När vi väl fick gå in visade det sig att en av tjejerna som stått utanför och snackat med oss andra som vem som helst faktiskt var instruktören. Helt avslappnad och opretensiös stämning alltså. Sen stod jag med två andra nybörjartjejer längst bak, och vi gjorde så gott vi kunde för att hänga med. Det visade sig vara lättare än jag befarat, men visst var det svårt att hänga med i vissa rörelser. Men det känns som om man skulle hänga med riktigt bra efter ett par gånger till och svettig blev jag i alla fall och kul som sjutton var det! Det var typiskt en sån där grej där man jobbar utan att märka det och sånt är ju alltid bra. Jag har länge funderat på att gå nån danskurs och nu lutar det nog åt något latinskt i sånt fall, kanske samba? Men det får vänta ett tag, det kanske blir av till hösten. Nu vet jag ju inte var jag kommer att träna men det lutar nog mest mot SATS, men jag gillade Zumban så pass att jag tänker be om ett provpass på SATS innan jag bestämmer mig. Jag vill inte upptäcka att det är mindre kul där efter att jag skrivit på för ett helt år...
Efter Zumba-passet var jag varm och svettig men inte särskilt trött, så jag gick in på gymmet en stund och körde 10 minuter crosstraining, sen sprang jag återigen på kompisen F, så jag satte mig och cyklade med honom i 15 minuter, jag hann 5 km på den tiden. Sen rodde jag 5 minuter och gjorde jag några rygglyft. Jag smet in i spinningsalen och stretchade där inne så jag slapp sitta på golvet eller trängas i gymmet.
Jag åkte hem och körde samma rejs som dagen innan, hämtade reflexerna och gick ett varv runt kvarteret, det tar ganska exakt 15 minuter faktiskt. När vi var som nästan längst bort hemifrån men på hemväg kom Judas ikapp oss bakifrån. Han hade varit inne när jag hämtade reflexerna. Han måste ha skyndat sig ut och sen spårat ikapp oss. Jag har alltid velat ha en katt som följer med på promenader och nu uppfyllde Judas den drömmen. Han gick en bit efter oss tills vi kom in på sista biten av väg in mot vår återvändsgränd, då sprang han förbi mig och sprang ikapp Turre och skuttade runt honom.
Väl hemma tände jag i kaminen och hoppade i duschen. Sen åt jag resterna av måndagens lunch och diskade upp i köket. Sen tittade jag på Bridget Jones Dagbok.

Inga kommentarer: