lördag 29 januari 2011

Sushifabriken

Fredagen rusade snabbt iväg på jobbet särskilt som jag var tvungen att ta en avstickare till naprapaten, nacken hade ju börjat krångla igen. Han fixade kvickt till nacken och tog sig tid att ge mig några goda råd angående träningen också och erbjöd sig att instruera mig på gymmet vid nåt tillfälle om jag valde det gymmet han går till och det verkar ju mest sannolikt just nu. Jag är inbokad på ännu ett provpass innan jag vill bestämma mig, jag vill prova Zumban på SATS innan jag bestämmer mig definitivt. Jag gillar inte att de har 12 månaderskontrakt däremot. Medley har bara 2 månader. När jag ändå var ute och sprang i närheten av ICA, handlade jag lite Dextrosol som vi ska använda i nödpackar på jobbet.

När jag kom hem städade jag upp lite, satte på en maskin tvätt och gick och vilade mig. Jag somnade som en stock och sov i nästan 2 timmar, fredagarna är alltid värst när det kommer till min trötthet.
Klockan 18 skulle jag ha telefonmöte med kommittén i England och jag ringde upp dem. När de fick höra att jag kom in på mötet sa de: -Hej, vad bra att du ringer men vi är precis klara...
Jag blev väldigt förvirrad och insåg att senare att min dator måste ha ett eget liv... Den korrigerar Engelsk tid till Svensk utan att jag gör nåt. När de skickar påminnelse till min dator per mail så går det på något sätt rätt in i datorns kalender och där byter den tid. Jag trodde att mötet var 17 engelsk tid, det vill säga 18 vår tid. Men det visade sig att det var 16 engelsk tid och min dator sa 17 och menade svenska tid... Krångligt? Det tycker jag med, det var därför jag missade mötet, vilket min chef också gjorde av precis samma anledning.

När jag pratat med dem ett par minuter förklarades mötet stängt och jag satte mig i bilen för att hämta mina fina gudbarn, L och A. L är ju systerdottern och A är Ju's son. A fyllde 16 i torsdags så vi hade bestämt att de skulle komma och fika båda två eftersom de tänkt umgås torsdag-lördag. Vi kom hem till mig vid 18.20 och tanken var ju att vi skulle fika, men nu var ju klockan så mycket och efter skola och jobb och grejer var vi ju rätt trötta och hungriga. Vi bestämde oss för att göra Sushi istället och helt enkelt äta middag. A ska vara nåt sorts proffs på att göra sushi så han och jag hjälptes åt att göra sushin medan L stod och tittade på och lade sig i när vi bad om hennes åsikter. Av någon anledning stämde inte uttrycket ju fler kockar desto sämre soppa, varken jag eller A har någonsin gjort så god sushi som vi gjorde nu när vi hjälptes åt. Köpsushi är normalt sett MYCKET godare än hemgjord sushi, men med gemensamma krafter lyckades vi göra en alldeles utmärkt sushi som smakade köpesushi och eftersom det var hemgjort blev det också så pass mycket att vi kunde äta oss proppmätta och ändå få sushi över och vi kunde inte sluta kommentera hur fantastiskt gott det var. I upphetsningen hade vi ändå missat misosoppa och inlagd ingefära, men det kom jag inte på förrän dagen efter... Även sachimin var förresten helt enkelt delikat och det kan ju låta enkelt att skära rå lax i skivor, men skär du den inte precis rätt så smakar det bara rå fisk av någon konstig anledning. Skär du den rätt är den jättegod, smälter i munnen och smakar lite smörigt. Vi gjorde förresten rullarna med rispapper istället för sjögräspapper för jag gillar inte sjägräset. A var lite skeptisk i början med tyckte nog att det blev rätt bra i slutänden. Rispapperet håller ihop rullarna men tar inte över så mycket i smaken som sjögräset gör, det blir inte heller lika segt.

Mätta och belåtna försökte vi sen komma överrens om vad vi skulle titta på för film. Eftersom det blivit så sent redan hade de bestämt sig för att stanna över natten så vi slapp stressa.
Efter mycket resonerande fram och tillbaka vann ungdomarna och vi såg Fight Club, L hade inte sett den och hade fått höra så länge att hon borde se den. Den är ju lite Kult, det går ju inte att komma ifrån.

Inga kommentarer: