Men nu tog jag tag i mig själv och åkte de 2 milen till Media Markt i Barkarby trots att jag inte alls kände för det i kylan och stormvindarna.
Vid återköpsdisken blir jag uppskickad till serviceavdelningen vilket gör mig illa till mods eftersom det inte är service jag behöver utan ett återköp. Jag tar en nummerlapp och får sen vänta i minst en halvtimme medan en av två killar bestämmer sig för att gå på rast medan vi väntar på dem... När det sedan äntligen är min tur får jag höra att de inte gör några återköp av defekta varor utan de ska skickas till tillverkarens representant för service först. Jag hävdar att det inte finns en chans att jag kommer använda den där disken till det den var tänkt från början, hur mycket de än servar den. Inte kommer jag att våga lita på att en back up jag lägger på den disken finns där när jag behöver den... Jag hävdade att jag behöver pengarna tillbaka för att kunna köpa en ny, pålitlig hårddisk men icke sa nicke, den ska in på service. Dessutom har de tydligen rätt att få skicka in den på service 3 gånger innan de är skyldiga att ge mig en ny eller pengarna tillbaka! Inte nog med detta, han tar min hårddisk, tar 10 minuter på sig att fylla i ett formulär på datorn och sen säger han att den kommer tillbaka om 3-4 veckor...
Jag frågar så vänligt jag kan om han skämtar. Nej, den ska ju skickas iväg och så. Skickar ni den till USA frågade jag. Nej, till Västerås blir svaret. Nu börjar jag bli riktigt arg och fräser att det skulle gå fortare att gå fram och tillbaka till Västerås med disken än att skicka den med dem.
Ja, det är i alla fall så vi måste göra säger han. Vadå? Skicka den med häst och vagn? säger jag.
När jag blir behandlad sådär så blir jag så oerhört frustrerad, det är som om man är helt rättslös. Här har jag betalat 700:- för något som MÅSTE fungera och så gör det inte det och när jag reklamerar tar de disken och tänker inte lämna tillbaka den på 4 veckor och då kommer jag ändå inte våga använda den. Alltså har de blåst mig på 700:-...
Jag kan ibland bli förvånad över att elektronikbutiker har klarat sig i alla år utan att någon gått in med ett vapen och skjutit vilt omkring sig av frustration a'la Falling Down (1993, Michael Douglas) eller så som gjorts i skolor och på arbetsplatser. Jag är ingen våldsam människa, men när jag blir behandlad på det där sättet, som dessutom stöds av lagen vad jag förstår, då vill jag bara puckla på någon. Kanske är det därför jag känner sån tillfredställelse av att se den nämna filmen? Jag lever ut genom den för nån timme eller två helt enkelt.
Nu får jag helt enkelt försöka smälta att ännu en stor elektronikkedja har tappat greppet och lurat mig på vad som för dem är småpengar, men för mig en rätt stor del av lönen och inse att den lilla människan är hel maktlös. Jag ska förstås stänga mitt Media Markt kort, men för dem gör det ingen som helst skillnad, för mig blir det i alla fall en symbolisk handling.
Nästan darrande av ilska gick jag ut till bilen igen och insåg att jag skulle vara tvungen att köra extra försiktigt för att inte ta några onödiga risker på grund av ilskan. Sen stannade jag på Ica i Väsby när jag kom hem och köpte äntligen kattmat.
Sen åkte jag hem och tände i kaminen, det kunde behövas med 13 grader i huset och sen gick jag och lade mig en stund. Jag vaknade av knastret från däcken på pappas bil, de var tidiga hem trots snöovädret i Gävle och nu fick jag tillbaka min glada med genomtrötta hund. Sen sov han djupt i soffan medan jag fixade naglar, ögonbryn och annat smått. Sen tog jag en dusch och kom i säng sent men inte så sent som jag gör ibland i alla fall.
1 kommentar:
Hej Nova! Jag förstår dig verkligen! Sånt där kan ju göra en galen! När de inte bryr sig om kunden ens! Helt otroligt - vill de inte ha nöjda kunder eller?! Himla kul att du satte in en bild på Michael Douglas från den där filmen som jag tyvärr inte sett!
Skicka en kommentar