tisdag 23 november 2010

Ingen ordning alls

Jag vaknade förstås rätt sent på söndagen 12.45 rättare sagt. Då smsade jag och slutligen ringde jag L och frågade om vi skulle äta frukost men hon mådde pyton så det blev inte så. Däremot påpekade hon att sopstationen jag tänkt besöka på vägen till eller från fiket stänger klockan 14 på söndagar. Hoppsan, nu blev det bråttom. På med kläder och ut och lasta sopor i bilen. Jag lastade in lådor och påsar som stått och väntat på att kastas på trappen fram och gick och hämtade skräpet efter golvläggningen som låg kvar på verandan. Lådorna från laminatgolvet hade blivit våta, mjuka och nästan kladdiga så dem slängde jag senare ned i en plast säck och kastade i den vanliga soptunnan, den blir ändå aldrig full hemma hos mig.
Jag åkte iväg till tippen och fick stå i kö en stund, alla hade tydligen kommit på samma idé så här på en söndag inför julen.

Jag fick i alla fall allt kastat och åkte ned till Ica för att handla lite smör och grönsaker, när jag sedan på vägen hem åkte förbi Lidl tänkte jag att jag likväl kunde ta en titt där, jag gör ju aldrig det.
Till min förvåning hittade jag väldigt fräscha grönsaker och smörgåspålägg, så det handlade jag lite av, bland annat aubergine, salami och skinka.

Sen åkte jag in på Mekonomen trots att jag vid det här laget var så sömnig att jag bara ville hem, men när man ändå har vägarna förbi så... Jag gick in greppade en kupévärmare och gick till kassan och visade upp mitt tillgodokvitto och äntligen! kunde jag få tillbaka mina pengar. Nöjd med att äntligen tagit tag i saken åkte jag hemåt. Men jag kan inte sluta undra över storleken på kupévärmare idag, de är så små. Kan de verkligen vara lika effektiva eller mer effektiva än de var förr?

Väl hemma gick jag inte in utan började flytta ihop möblerna på verandan och ställde in parasollet i förrådet. Jag vek ihop utestolarna och funderade på om det var vettigt att lägga på ett regnskydd på en genomvåt grill, jag bestämde mig för att det inte var det och lät bli. Jag flyttade gasolvärmaren åt sidan och sopade verandan fri från eklöv och barr. Tänk vad fint det blev ändå! Men jag fick gå väldigt försiktigt löven och barren som legat och blivit blöta hade gjort trät på verandan halt som såpa. En kvick sopning av stengången hanns med också, sen lyfte jag ut resväskan i förrådet också när jag ändå höll på och röjde och sen såg huset och tomten nästan ut att vara redo för vintern. Men nog borde jag ha lagt pressening över grejerna innan de blev blöta. Det är nog bättre att strunta i den nu, det är nog värre att stänga in blötan?

När jag var klar med allt fixande började det bli riktigt mörkt och det var dags att gå in och fixa frukost. Judas tyckte att det var dags för middag så jag öppnade skafferiet för att ta ut en ny burk med mat åt honom, men oj! Jag som handlat på flera butiker hade missat att handla kattmat, jag visste ju inte ens att den var slut... Judas fick nu festa på en burk makrill i tomatsås och såg väldigt nöjd ut. Kan nog inte vara särskilt nyttig och säkert alldeles för salt, men gott tyckte han att det var och inte kan han fara illa av ett sånt avsteg så länge det inte händer för ofta.
Jag satte mig för att äta frukost när klockan var över 16, men vad gör man när man äntligen kommit igång med nåt?
Jag sov middag ett par timmar och sen ägnade jag resten av kvällen till att mest lata mig.

Inga kommentarer: