tisdag 30 november 2010

RUT inte de rikas vän

Som jag har misstänkt är det inte rika människor som i första hand anlitar städhjälp, nej det är barnfamiljer. I alla val pratas det om barnfamiljerna som har det så tufft. Vad är det som är tufft undrar jag ofta? Att de bara har råd att åka utomlands två gånger om året? Att de bara har en platt-TV och är tvungna att ha tjock-TV i sovrummen? Att X Boxen är 2 år gammal?
Att den ena bilen är mer än 5 år gammal? Jag kan bara inte tycka att man är fattig om man kan göra alla dessa saker, men det tycker tydligen forskarna som hävdar att runt 70%(?) av de svenska barnen lever i fattigdom... Det är ju ett hån mot de barn i världen som inte ens har mat på bordet eller rent vatten att dricka.

Det kan låta som om jag är kritisk till att de tar in hjälp med städningen? Det är jag faktiskt inte, jag tycker att det är väldigt bra av många anledningar.
Föräldrarna har mer tid för familjen, de sliter inte ut sig i samma utsträckning och fler får jobb. Väldigt bra effekter av detta alltså. Men kom inte och hävda att någon som har 2000:- i månaden att lägga på städning lever i fattigdom!

Nej, vi har det bra i Sverige, acceptera det och kräv inte fler utlandsresor eller märkeskläder per år för att "ta er ur fattigdomen".

2 kommentarer:

Eva in Athens, Greece sa...

Så sant, så sant...i Sverige är vi nog lite bortskämda, men det är klart att man inte kan dra alla över en kam. Det finns kanske många i Sverige oxå som inte har råd att åka utomlands. Jag är ganska nyfiken på vid vilken inkomst det räknas som att man lever i fattigdom i Sverige? Vet du?

Nova sa...

Nej, jag har ingen aning faktiskt, men jag har läst i flera tidningar att det är många som lever i vad de kallar fattigdom.