tisdag 16 november 2010

Trevlig kväll med irriterande slut

Tisdagen började lugnt med snack i mässhallen med lite olika människor både tidigare kända och okända. Många intressanta snack blev det och jag hittade lite möjliga projekt och nya intressanta produkter. Dessutom blev det ganska uppenbart hur mycket bättre vi i Sverige ligger till efter den finansiella krisen. De andra vet inte säkert ännu om de kommer ur den med livet i behåll, vi svenskar glider just nu runt på en räkmacka och vet att året blir riktigt bra.
Många blev förvånade över svaret på frågan hur affärerna går, de trodde att vi skulle ha det lika tungt som de.
På kvällen gick vi en snabbis till ett av cocktailpartyna som några av företagen bjöd på, men stack sedan iväg jag, J, C och de två jättetrevliga helikopterkunderna M och S. Eftersom J varit i San Diego för 11 år sedan och ätit väldigt gott på en seafood-restaurang i hamnen, med namnet The Fish Market, så ville han tillbaka dit. Och efter att ha fått det som tips på bra Seafood även från hotellet så pressade vi in oss 5 personer i en taxi och tog oss ned till hamnen. Restaurangen var riktigt trevligt belägen och var mysig. Vi blev tillfrågade om vi ville vänta lite extra för att få ett fint bord ute på den inglasade verandan och det gjorde vi gärna. Vi hade ju fått en drink var och hade riktigt trevligt där vi satt i en soffgrupp. Lite senare satt vi ute på verandan och jag började frysa ordentligt efter en stund när deras terassvärmare bara slog av sig hela tiden. Det slutade med att jag hade M's jacka över benen och J's över axlarna. C beställde en seafood platter, J och S beställde nån typ av skaldjursgryta och jag och M beställde Grillade tigerräkor och pilgrimsmusslor med risotto. De andra var väldigt nöjda med sin mat men tyvärr tyckte jag att min var undermålig. Jag är väldigt bra på att göra risotto och jag vet hur den är tänkt att smaka, jag kan meddela att den här smakade som en ruskigt dålig risgrynsgröt, inte som risotto... Jag kunde för mitt liv inte få i mig något av risotton och även räkorna och musslorna var trista och jag fick i mig en räka och en halv mussla. Det som störde mig mest var inte den dåliga kvalitén på maten, utan att de inte ens frågade varför jag knappt smakat på min mat.

Vi hade trots allt en enormt trevlig middag trots undermålig mat och hade riktigt djupa snack som jag tyckte var helsköna och intressanta. Sen efter middagen var J och S trötta och tog en taxi tillbaka till hotellet, jag C och m hade lovat oss själva och varandra redan kvällen innan att inte banga en drink på stan innan vi åkte tillbaka. Vi började gå utefter vägen i hoppet att kunna stanna en taxi, men ingen kom förbi alls, men när vi gått ett par kvarter var vi tillbaka på mer trafikerade gator och stoppad en taxi och han körde oss till samma gata som jag varit på ett par kvällar innan med L. Vi sprang på honom och hans kompisar på baren bredvid den han och jag varit på och vi snackade lite då M och C meddelade att de ville byta ställe. Jag skulle bara snacka klart med L men de ville inte vänta så vi skulle höras om 5 minuter för att mötas upp igen.
Det var det sista jag hörde från dem den kvällen/natten, jag lyckades aldrig komma ikapp med dem och de svarade varken på sms eller telefon. Jag umgicks med L och en kille jag börjat snacka med utanför puben och sen vid 2 på morgonen gav jag upp att försöka få tag i killarna och bestämde mig för att ta en taxi tillbaka. Jag var rätt sur vid det laget, det kostar 24 dollar att komma tillbaka och det är mycket trevligare att dela det på 3. Precis när jag gått ut ur puben ser jag en kille jag känner igen från mötet. Han har varit med alla år men jag har aldrig haft någon anledning att prata med honom. Nu berättade jag vem jag var och frågade om han bodde på samma hotell som jag och om han ville dela taxi. Han visade sig bo på hotellet mitt över gatan och sa att de hade en van och en kille som körde den och att vi inte skulle få plats allihopa. Okey sa jag, men då sa han att han kunde dela taxi med mig i alla fall... Jag frågade flera gånger om det verkligen var okey och påpekade att det skulle kosta honom pengar. Jo, men det gick så bra så.
Vi satte oss i taxin och började åka mot hotellet, vi småpratade lite och berättade vad vi jobbade med och sånt, sen plötsligt frågar han om jag inte vill kramas...
Då fattade jag varför han så gärna ville dela taxi, han trodde att han skulle få lite rajtan tajtan så att säga. Det här är en kille jag inte gärna skulle ta i med tång, han hade så sliskig stil och verkade verkligen tro att han var urläcker och att jag raggat upp honom. Jag valde ju honom för att jag kände igen honom och tyckte att det var säkert när det är någon man vet håller på med samma grejer, känner samma människor och som man sett 5 år i rad.
Nåja, slutligen kom vi fram till mitt hotell och han sa att han skulle gå därifrån, jag tar upp en cigg medan vi går åt mitt håll i hotellområdet, då frågar ha om jag bara röker cigaretter!?
Vad fan är det för fel på den här killen egentligen?
När vi kommit fram till min byggnad såg jag till att ducka undan för hans försök att krama om mig och sen stod jag kvar utanför tills jag visste säkert att han gått sin väg, sen gick jag in och lade mig.
Men jag kunde bara inte sova, jag frös något fruktansvärt. Det slutade med att jag bet ihop och gick upp och satte på mig mina nya pyjamasbyxor och fleecetröjan och sen låg jag på mage resten av natten för att minska värmeförlusten. Jag somnade först vid 5.30 eller nåt sånt.

Inga kommentarer: