fredag 26 november 2010

Flitiga Lisa

Jag glömde berätta en kul grej från på tisdagen den här veckan.
Jag och två av tjejerna på jobbet stod och snackade i fabriken då jag tog en närmare titt på klockan på väggen. Jag är så sällan där ute och har oftast bråttom vidare när jag väl är där, men nu tog jag mig en titt och insåg att den angav luftfuktighet. Som den ingenjör jag är, det vill säga nyfiken på det mesta, så börjar jag flåsa mot väggklockan och undrar om den kommer märka den ökade luftfuktigheten. K hänger genast på och vi flåsar mot klockan en stund men ger snart upp. Vi går tillbaka till bordet och fortsätter den tidigare diskussionen när jag råkar slänga en blick på klockan, luftfuktigheten som tidigare låg på 21% hade nu galopperat iväg till 33%. Skitkul tyckte vi och skrattade gott. Vi som inte ens visste vartåt vi skulle flåsa, klockan är rätt stor nämligen.
På morgonen på torsdagen ville inte Turre gå upp och gå till jobbet, han sneglade surt på mig när jag sa att det var dags att åka.

En del undrar ibland hur jag som är ensam har råd med hus, resor, renoveringar, verandabyggen, lägenhet i Thailand och så vidare...
I torsdags fick jag bekräftelse på att det varit så som jag har sagt till dessa människor, det är för att jag inte dricker alkohol! Ungefär en gång per år, eller kanske vartannat år, så går jag till Systembolaget. Jag tycker om att ha lite vin hemma till mina gäster och så hör det liksom julen till att ha vinglögg hemma. Sen det faktum att jag fortfarande är så pass barnslig att jag definitivt fortfarande föredrar saftglögg, ja det är en annan sak...
Jag brukar också försöka köpa den där årsglöggen, den där som är speciell för året och som görs i begränsad mängd. Jag har hittills aldrig öppnat en sån... Jag vill liksom spara på den, den ska tydligen vara värd pengar efter några år förresten. Men i år tänkte jag att jag skulle köpa fler av den där årsglöggen så att jag faktiskt kan få smaka på den, så nu köpte jag 3 stycken, årets smak är saffran och förutom i mat så älskar jag saffran!
Jag köpte också två vanliga glögg av en sort som beskrevs som söt, jag tänkte att den kanske smakar mer saft än vin. Två flaskor hyfsat rödvin blev det också ifall jag får besök. Jag kom i och med mitt besök på systemet på varför jag har råd med grejer som en del andra inte har. Alkohol är dyrt! Dessutom behöver jag inte ta taxi hem på nätterna.

Sen städade jag undan lite och gjorde en stor köttgryta. Jag hade köpt en stor köttbit men eftersom jag är väldigt förtjust i grönsaker och därför slängde i en hel del av dessa så försvann köttet lite i mängden så att säga, men gott blev det. Jag hade alla möjliga grönsaker i, korssade tomater, squash, färska tomater, morötter, kålrot, rotselleri och så vidare.
Dagen efter fick jag tipset av en kollega att slänga i en hel flska vin, men det glömde jag. Det hade nog varit riktigt gott. Eftersom det var runt 4 minusgrader ställde jag ut grytan på verandan över natten, men för säkerhets skull som skydd mot vilda djur (och min katt) lade jag en ihopfälld utestol över locket. Jag har svårt att tro att till exempel räven kan ta sig in på min veranda, men jag ville inte riskera nåt.

Jag grillade också ett par auberginer och skalade dem och hackade upp dem med salt och olivolja.

Jag hade lite äpplen som blivit över från fruktkorgen på jobbet och gjorde 4 äppelpajer av dessa. Jag gjorde efter mammas recept som hon tagit ur en bok någon gång på 70-talet eller nåt, det är det bästa receptet på äppelpaj och enkelt och fort går det också. De kallar den för Halvtimmespaj och det är en sån där med smuldeg av havregryn.

Jag diskade upp allt och dukade bordet för gästerna som skulle komma på torsdagen, sen kom jag i säng sent, men det kändes i alla fall som om jag fått mycket gjort.














Inga kommentarer: