onsdag 2 maj 2012

Jag är en riktig bullmamma


21/4 På lördagen satte jag igång att förbereda inför mitt försenade födelsedagskalas. Jag gjorde en bulldeg och gjorde en massa bullar, hälften kanel och hälften vanilj. Jag kan inte ens minnas när jag bakade bullar senast men frågan är om det inte var nästan 10 år sedan...?
De blev rätt fina men inte så bra som jag brukade lyckas förr. Jag hade nog lite för mycket mjöl i och ett för litet bakbord, det blev liksom inte tillräckligt tunnkavlad deg för att fyllningen skulle göra dem riktigt saftiga, men folk tycktes uppskatta dem ändå sen på kvällen. Jag hade fått en idé när jag hittade ett stort paket tunnbröd på Ica på fredagen och tänkte att jag skulle göra lite tunnbrödssnittar. Jag gjorde flera olika sorter, getost, renstek med färskost och wasabi, salami och mozarella och färskost och rökt lax. Det gick fortare och lättare än jag hade trott att det skulle göra och jag skar dem och lade dem i burkar i kylen till senare.
Jag bakade en kladdkaka också, den blev helt okey men kunde ha varit lite kladdigare än vad den blev.
Sen satte jag igång och städa, Judas hade spritt vita hår i hela huset medan jag varit borta och det syns rätt bra på svart golv och svart soffa...
Efter att ha tagit en dusch och diskat upp i köket satte jag på kaffe, lade upp snittarna fint på ett fat med grönsaker, laddade kaffe- och tebryggare, lade upp kalamataoliver, brieost, rökt korv och lite kakor och skorpor som jag hade i skåpet sedan tidigare.
Framåt kvällen dök familjen och några vänner upp och vi hade en trevlig kväll och förutom bullarna som var rätt många så var det så gott som rent på alla faten när den sista gästen gick, tacksamt att fia när folk tycker att det är gott. Brorsonen som är dryga året åt och åt av allt och till slut fick vi hålla sakerna ifrån honom för annars hade han nog blivit för speedad. Fast han gillar verkligen allt, oliver, korv och grönsaker likväl som sötsaker. Han och jag satt och delade på de sista ärtskotten och han flinade glatt varje gång jag gav honom ett till.
Flera fina presenter fick jag, mest grejer till trädgård och hus och det är precis det jag önskar mig mest. När alla hade gått städade jag upp så att jag hade det klart och sen satte jag mig i soffan och tog det lugnt och tittade vidare på Vänner. En bra och slitig dag!






Inga kommentarer: