tisdag 22 maj 2012

Ett hus, ett liv


6/5 På söndagen fortsatte vi med uppdrag, tömma hus. Jag hade tagit med motorsågen för att ta ned ett dött träd på tomten. Bar för mig som får lite ved och bra för både säljare och köpare att ett dött träd kommer bort från tomten.
En bekant till Ju kom förbi för att hjälpa till att köra iväg saker och hans son följde mig som en hundvalp när han insåg att det var jag som hade haft med mig motorsågen, han ville så gärna vara med och fälla trädet. Men vi hade annat att göra just då så tyvärr hann han hem innan det var dags. A drog i tvättlinan medan jag sågade ned det lilla trädet och det var så gammalt och torrt att det splittrades när det föll och till stor del var det bara att ta hand om bitarna och inget mer behövde göras innan man kunde elda med det.
Sen skruvade jag ned och sågade itu ett katträd som varit inomhus och tog det som ved också.
Framåt eftermiddagen åkte jag och Ad till sushibutiken och köpte lunch åt oss allihopa och sen satt vi på gräsmattan och åt lunch. Denna dag var det bara jag, Ju och ungarna men vi var rysligt effektiva i alla fall och när allt var klart kom killarna och tog skåpbilen vi fyllt med sopor, sportbilen och allt som skulle magasineras och plötsligt var vi klara!
Tänk vad tragiskt det är att man kan packa ihop ett helt liv på 2 dagar...
Vi försökte att inte tänka på det medan vi rev runt bland alla hans saker och lade dem i två högar, spara, kasta, spara, kasta.
Jag packade bilen full med blommor som jag räddat, några trädgårdsmaskiner och lite annat som jag tyckte var onödigt att slänga. Längst in i en garderob hittade vi en metallbyst av Lenin, men den slängde vi.
Den här dagen kom jag hem lite tidigare, runt 18 tror jag och satte  igång med att först tömma bilen och sen fortsatte jag med att klyva ved och sedan stapla den. Det kändes bra att ta det lugnt när jag var klar vid 21-tiden. Jag hade jobbat hårt hela helgen och det var väl en bra grund inför några helt sysslolösa dagar?
Jag packade en väska med tofflor, morgonrock, pyjamas och lite pyssel att hålla på med och sen försökte jag sova, pappa skulle skjutsa mig till Uppsala nästa morgon.





Inga kommentarer: