tisdag 22 maj 2012

Sen sov jag en vecka


8/5 På tisdagen var det dags för operation men när jag skulle opereras visste de inte så för säkerhets skull fick jag varken äta eller dricka efter midnatt. Efter påtryckning skulle jag få dropp vid 9 ungefär och jag bad om att få en van sköterska eftersom jag tidigare hade sprutfobi som jag jobbat bort helt på egen hand, jag sa att jag ville ha någon som var bra på att sätta nål eftersom jag inte vill ha tillbaka min fobi. Den äldre sköterskan som var ansvarig för oss under dagen nickade och strax senare kom en ung sköterska in, som inte såg ut att vara över 16 år gammal och verkade rätt nervös dessutom. Mycket riktigt så stack hon mig fel, började rota efter ådern med nålen tills det gjorde rätt så ont och sen började det sippra ut blod bredvid kanylen... Till slut fick jag henne att hämta den äldre sköterskan som först menade att den nog satt rätt och sen insåg att det inte ska komma något ut vid sidan om och slutligen drog ut kanylen och sa att hon skulle komma tillbaka senare för att sätta droppen för nu var hon upptagen... När jag fått rätt svår huvudvärk och illamående av lågt blodsocker så insisterade jag slutligen på att få det där utlovade droppet, då var klockan 11.30!
Hon satte förstås droppet på nån minut utan problem och jag undrar vad i hela friden som gjorde att hon satte en "praoelev" på att göra det när jag redan uttryckt oro, jag ska dessutom vara extremt lättstucken enligt alla som gjort det tidigare. När jag väl slutligen rullades ned till operation bad jag om något mot illamåendet, jag ville inte gärna vakna groggy och öm för att kräkas det första jag gjorde. Helt ärligt tror jag att den där sköterskan tyckte illa om mig och behandlade mig sådär illa just därför. Sekunderna innan de sövde mig fick jag nåt lugnande eller avslappnande eller nåt sånt och jäklar vilken skön känsla det var, men jag fick tyvärr inte njuta av det länge för sen sövde de mig.
Strax senare eller en vecka senare? vaknade jag, tiden försvinner ju helt när man är sövd, inte som när man sover att man har ungefär koll på hur lång tid man sovit....
Det gjorde lite ont i halsen det måste jag erkänna men framförallt kändes det rätt äckligt med torkat, levrat blod i hela munnen, blä...
Det första de sade när jag vaknade var att det varit lite komplikationer under operationen, jag hade blödit mer än väntat och fått en spruta mot det, en viss ökad risk för blodpropp medför det, men risken att blöda för mycket var större.
Resten av eftermiddagen och kvällen gick till att försöka få rent munnen någorlunda och sen fick jag nyponsoppa att äta och efter ett sms med påtryckning från L s¨bad jag om en glass och fick en piggelin.


Inga kommentarer: