söndag 13 maj 2012

Så fina ungar går det ju inte att irritera sig på



30/4 På måndagen var det Valborgsmässoafton och det firandet faller på mig om jag inte är bortrest som jag var förra året. Jag hade svårt att sova natten till denna dag så som jag faktiskt haft i fler månader nu. Till och med Turre hade svårt att sova och jag var orolig för honom, han verkade inte må riktigt bra. Mitt i natten gick jag upp och smörjde in hela mig med kroppssmör, vad äckligt det låter på svenska förresten... Jag var så torr så jag nästan knastrade och det faktum att det kliade på hela kroppen hjälper ju inte när man har svårt att sova.
Slutligen somnade jag i alla fall men det var snarare morgon än natt vid det laget.
Efter att ha ätit frukost städade jag och gjorde fint och började förbereda lite inför kvällen med att ladda kaffebryggaren till exempel.
Det var fint väder som sjutton och jag tog mig många och generösa pauser i solen på verandan och framåt eftermiddagen åkte jag för att köpa gräsklipparen och motorsågen som jag och killarna på ÅES bestämt att jag skulle göra på måndagen. På vägen stannade jag vid syrran för att låna deras riskokare och L kom ut med den och det var knappt jag kände igen henne utan mössan, nu är det sannerligen sommar när hon tagit av sig den...
Hon bestämde sig för att följa med mig som sällskap och när vi kom ned till ÅES visade det sig att de hunnit gå för dagen så vi stannade hemma hos L på vägen så att hon kunde hämta duschgrejer och sånt och sen hängde hon med mig hem.
Vi tog det ganska lugnt och satt ute i solen till och från och ändå hann jag fixa mat och sallad och duka fram och så, vi hann också duscha och fixa oss innan kusinen och hennes barn kom.
Som jag tänkte på lördagen så hade jag alltså gjort kycklinggryta med creme fraische, grädde, parmesan, tomater, ruccola, trattkantareller, grönpeppar, buljong och lök och serverade det med ris och tomat och mozarellasallad. Det blev mottaget över förväntan och de flesta tyckte att det var jättegott, tyvärr hade jag missat att ML inte gillar svamp, hon är väldigt o-kinkig så jag hade ingen aning och det gav mig lite dåligt samvete, särskilt som hon tagit med sig helt fantastiska orangea rosor till mig! Jag fick en massa fina blommor av en massa folk. Vi tittade ju på brasan först borta i hagen och lyssnade på Väsbykören som sjöng väldigt vackert jag blir nästan löjligt lycklig av körsång särskilt vid Valborg. Jag tog chansen att prata med lite grannar som jag bara träffar vid Valborgsbrasan och av någon anledning har flera av mina klasskamrater eller deras syskon hamnat just i mitt lilla område så vi brukar byta några ord. Den här gången pratade jag mest med Å som jag gick i gymnasiet med och jag hoppas vi får en chans att prata lite mer snart igen, det visade sig att hon fortfarande bor i Väsby.
Brorsonen blev uppraggad av en liten tjej som verkade tycka att han var jättesöt men efter ett tag ledsnade han även om han var rätt fascinerad av henne till en början.
Systerdottern L som inte gillar barn har lyckats bli idol till kusinens ungar och hon har faktiskt inget emot dem fast de följer henne som hundvalpar, de är helt enkelt för trevliga och väluppfostrade för att hon ska bli irriterad.
Vi hade en trevlig kväll, det enda beska är väl att jag egentligen inte riktigt har plats för folk att sitta ned och äta och det gör mig stressad.
När alla gått var det bara jag L och J kvar och vi hade ett väldigt bra snack och en trevlig stund bara vi tre. När J gick strax före midnatt åkte jag och L till Fysingen i Rosersberg, traditionen är ju att jag ska bada innan april är över. Egentligen är Ju en del av den traditionen men hon är sällan med nu för tiden. Jag tror att vi haft den i runt 23 år nu...
L badade förstås inte men agerade badvakt medan jag skyndade mig i, doppade mig upp till axlarna och sen gick upp, torkade mig och satte på mig one-piece.
Det var faktiskt inte så vidrigt kallt!
När jag var badad och klar skjutsade jag hem L och sen åkte jag hem och sov.
Lyckad dag och kväll!












Inga kommentarer: