torsdag 10 maj 2012

Ödla eller orm?



27/4 På fredagen var jag som sagt ledig och det kändes lite konstigt att vara hemma när alla andra jobbar, hela området var liksom övergett och jag var nog den enda som var hemma. Alltså backade jag bara ned bilen rätt ut på vår lilla vändplan och hissade upp den där den hamnade, jag räknade inte med att vara i vägen för någon. Jag satte alltså äntligen igång med att byta däck och varmt och soligt var det ute och Turre och Judas höll sig som vanligt i närheten medan jag jobbade.
Efter en stund tyckte jag nog att Judas såg lite väl nöjd ut och när jag tog några steg mot honom insåg jag att han trakasserade en stackars kopparödla/kopparorm och det var visserligen ett hål på den men de överlever väl det mesta har jag fått för mig? Judas är luttrad nog att veta att om man gör sånt när jag är i närheten då får man acceptera att jag räddar det stackars djuret om det går, så han brukar bara sitta och titta medan jag tar djuret ifrån honom. Jag lyckades inte få grepp om den starka lilla ödlan först men så fort jag hade ett grepp om honom så slutade han att trilskas och efter att ha tagit ett porträtt på honom så lade jag ned honom i ett stenröse och när jag kikade senare så var han borta. Jag tyckte att jag höll händerna i styr medan jag bytte däck men tydligen hade jag strukit håret ur ansiktet upprepade gånger för när jag var klar såg jag ut som en hel sotare.
Efteråt insåg jag också att det är sista gången jag behöver hålla på att kånka runt på dessa tunga däck och byta själv, för den nya bilens däck får bo på hotell inklusive byten!
Nu var jag redo att ta itu med resten av dagens uppdrag och lastade den sjuka motorsågen i bilen med en del sopor jag skulle lämna på Sörab.
Jag hade googlat på mitt motorsågsmärke och insett att det faktiskt fanns en verkstad i Väsby så efter att ha slängt lite saker på Sörab så svängde jag ned till ÅES Maskinservice och pratade med dem. De visade sig vara trevliga och en av killarna är en gammal skolkamrat och stallkompis dessutom så det var ju kul. Att laga sågen skulle kosta runt 650:- eftersom inte bara fjädern gick att byta, man måste byta hela hjulet den satt på och det är tydligen svårt att göra själv. Vi pratade lite om nya sågar istället och även om gräsklippare och bestämde att jag skulle svänga förbi deras helgutställning i Rosersberg på lördagen.
Jag åkte förbi macken och kollade däcktrycket och sen åkte jag till Ica där jag hittade denna framsida på Aftonbladet! Vilket dåligt språk, jag blir irriterad när inte ens journalister kan skriva vettigt.
Framåt kvällen åkte jag in till Tudor Arms för att möta upp en kompis/jobbrelation, trevliga A som jag hade pratat med dagen innan.
Vi möttes upp och tog en öl, eller ja, jag tog ju en cola som vanligt då, men vi hade så trevligt att vi bestämde oss för att beställa mat och P lyckades klämma in oss vid ett bord längst in. Vi beställde in en räkmacka och en chicken fingers och så delade vi på båda eftersom vi inte kunde bestämma oss. Vi hade jättetrevligt och stannade tills de stängde och sen skyndade A hem till sin son och jag körde hemåt. Vi hade haft en trevlig kväll och våra bordsgrannar var rätt kul också.


1 kommentar:

Anonym sa...

Vad blev det för bil?
Kram Carro