måndag 17 maj 2010

Tvätt, gryta, pasta och en drink i Märsta




Med tanke på hur sent jag kom i säng, så vaknade jag rätt tidigt, jag gick upp vid halv tolv och kände mig ganska utvilad till och med.
Jag slängde in en maskin tvätt och gjorde frukost och diskade medan teet blev bryggt. Sen gjorde jag en gryta på en bit kött jag köpte på fredagen. Slängde i kött, lök, buljongtärningar, champinjoner, slantade morötter, krossad tomat, tomatjuice, tomatpuré och worchestersås. Den blev bättre än vad jag hade vågat hoppas, så jag slängde inte ens i vitlöken som jag hade tänkt mig. Sen fick den stå och puttra i ett par timmar medan jag plockade ögonbryn och färgade dem, hängde upp tvätten och startade en ny maskin.
Sen var det dags att göra sig iordning för middag på Vapiano med H. Jag fick vänta rätt länge utanför hennes jobb, så jag tog tillfället i akt att kolla vilka som ville vara med på quiz på måndagen. Det är nog bättre att kolla det dagen innan än att ha panik på eftermiddagen på måndagen. Den knasiga tanten har jag inte bjudit in till quiz och jag vet inte vad jag ska säga om hon frågar, jag avskyr att vara elak.
Sen när H dök upp stack vi iväg till Gamla stan, vi hade en massa tjejsnack och löste förhoppningsvis en eller ett par gåtor om livet. Maten var alldeles utmärkt, jag tog pasta med scampi, grädde, pesto, cocktailtomater, färsk spenat, chili och vitlök.
Sen gick vi upp till The Liffey runt hörnet och snackade lite till. När vi skiljts åt satte jag mig nere på kajkanten med utsikt över stadshuset och tog en cigg.
På vägen hem var jag lite rastlös och ringde runt till en massa vänner som antingen inte svarade i telefon eller inte hade tid att prata. Så bara för allt det och att jag var lite irriterad på en del människor, så ringde jag W som jag träffat på nattklubben i Väsby på fredagen.
Det slutade med att jag plockade upp honom på hotellet i Märsta och vi åkte ned till puben och tog en drink. Vi hann inte prata så mycket innan hans kompisar dök upp, två yngre killar från Irland och England. Sen anslöt en bartender som de kände från en annan pub och vi hade riktigt kul. Sen dök det dessvärre upp en kille som undrade om han fick sitta med oss, självklart sa vi ja. Men det visade sig att han inte kunde mycket engelska alls och jag var tvungen att lyssna på honom medan han berättade saker om sig själv och livet i Märsta, som jag helst hade velat vara ovetande om. De andra verkade ha så mycket roligare än vad jag hade där på kanten. Därför smet jag och W tillbaka till hotellbaren istället när vi hade varit ute och rökt. Sen satt vi där och snackade och han visade sig vara väldigt trevlig, kul och snäll.
Jag kom hem alldeles försent för en söndagkväll, men var väldigt nöjd med dagen. När jag kom hem var jag tvungen att ta hand om tvätten och grytan, men kom slutligen i säng.

Inga kommentarer: