måndag 10 maj 2010

Gondolen och två likadana lampor i fönstret


På fredagen skulle jag, S och hennes mamma äta middag på Gondolen. Servicen var som vanligt utmärkt och jag valde Sparrisrisotto med tryffelspäckadungtupp och stekt kalvbräss. Jag tyckte att det där med kalvbräss lät lite äckligt, men smakade förstås på det. Det var egentligen riktigt gott, men det var något med tnaken på den som gjorde att jag trots allt inte åt upp den.
Det var oerhört gott och det blev en hel del kvar, så jag bad om en doggybag.
Servitören tittade förvånat på mig i tystnad ett par sekunder och hämtade sig sedan och sa -Absolut, det ordnar vi.
Tänk att de fortfarande blir så förvånade på svenska restauranger när man vill ha med sig det man betalat dyrt för. Jag betalade nästan 300:- för min portion, de kan ju glömma att jag tänker kasta 150:- av det.
Vi hade en massa kul samtal och jag gjorde som jag brukar, jag frågade S mamma vad som slagit henne då det gäller Sverige så långt.
Hon svarade liksom de flesta andra att hon tycker att det är väldigt rent, jag vet inte om jag personligen skulle hålla med om det men det svaret får jag oftast.
Hon tyckte också att luften kändes ren och krispig och att det luktar gott i Stockholm.
Sen var det en sak till hon lagt märke till och frågade om. -Har alla svenskar lampor i fönstret?
Och jag vill minnas att det var någon komiker som nämnde det för en massa år sedan, att alla skaffar sig så småningom Volvo, villa, vovve, Vega och två likadana lampor i fönstret. Någonting sånt var det i alla fall och vad jag minns är det ett av min systers favoritcitat.

Inga kommentarer: