tisdag 11 maj 2010

Italiensk middag i ett svenskt hem, för engelsmän


Söndagen började lika tungt som lördagen slutade, men jag dränkte mig i städning och förberedelser för middagen på kvällen.
Jag fyllde bokhyllorna jag skruvat ihop på lördagen. Jag köpte mellanbruna Billy bokhyllor på Ikea förra helgen och på lördagen hade jag äntligen tid och energi att skruva ihop dem. Tanken var att få plats med böcker och sånt i gästrummet så att jag slipper uppleva vad min syster länge har spått ska hända. Att jag vaknar en natt av att mina Ikea Lack-hyllor släpper från väggen på grund av överlastning och rasar ned med en öronbedövande krasch.
När jag skruvat ihop två av hyllorna insåg jag plötsligt att den tredje och större av dem inte skulle få plats. Inte heller skulle överhyllorna få plats. Det rör sig om nästan 2000:- så vitt jag kan se, så jag insåg att det var lika bra att lämna tillbaka dem snarast möjligt. Då inser jag att jag inte kan hitta kvittot. Jag har sparade kvitton på allt från Ikea-möbler till Flügger-färg från 5 års renoverande, men kvittot från förra helgen har försvunnit.
Efter att ha pratat med kundtjänst på Ikea fick jag veta att det inte är något öppet köp utan kvitto. Jag undrade då om det inte kunde räcka med ett kontoutdrag, jag hade ju köpt grejerna på Visa-kortet. Enligt killen i kundtjänst går det inte att göra så. Jag undrar i mitt stilla sinne hur de kan tro att jag köpt Ikea-möbler någon annanstans än på Ikea, särskilt om jag har ett kontoutdrag?

Sen vek jag tvätt, städade badrummet och dammsög. Efter det förberedde jag alla råvaror till middagen som en riktig TV-kock. Jag gillar att allt är klart och uppytsat så det bara är att laga till maten sen när det är dags.
Jag hade tänkt mig Italiensk Risotto med trattkantareller, soltorkade tomater och grön sparris, toppad med ärtskott och serverad med citronpepparstekt laxfilé med smörslungade svartrötter, morötter och salladslök. Låter gott, eller hur?
När allt var förberett åkte jag till Vallstanäs där en kompis systerdotter skulle tävla hennes häst. Vi ses väldigt sällan eftersom hon bor en bit söder om stan och jag åkte dit för att snacka lite skit trots att det var lite dåligt med tid.
Han se systerdotterns start i alla fall och det var fint, sen var jag tvungen att sticka iväg och hämta mina gäster på stationen. S och hennes föräldrar hade tagit tåget från stan för att äta middag hos mig.
S hjälpte mig lite grann med maten medan hennes föräldrar var sociala med katten och hunden och tog ett glas vin. Maten blev riktigt lyckad och jag var nöjd, det verkade gästerna också vara. Gladast var jag för de smörslungade grönsakerna, det kom jag på själv och visste inte riktigt om det skulle fungera, men det gjorde det verkligen och de var tillagade men riktigt krispiga.
Efter att ha ätit glass med varma bär till efterrätt fick de skjuts till stationen för att ta tåget tillbaka in till stan. Jag var hemma ungefär vi halv elva.

2 kommentarer:

JCMAS sa...

Det låter gott, jag vet att du lagar den godaste risotton av alla.. men det ser läskigt ut på bilden...?

Nova sa...

Ja, det är matlådan jag värmde idag, dvs. två dagar senare ;-)