onsdag 12 maj 2010

Sexualiteten och skuldbeläggningen

Jag minns 80-talet då vem som helst kunde skriva till en sexspalt i tidningen och förklaras normal. Det spelade ingen roll om du tände på björkar eller var tvungen att stå på huvudet för att få orgasm, allt var normalt.
Man slutade också att skuldbelägga de kvinnor som hade svårt att få orgasm, det var också helt normalt och något som många var tvungna att jobba på för att uppnå.
I gårdagens Metro såg jag därför något som gjorde mig ganska irriterad och upprörd.
Maria Forsström och Annika Henning har intervjuat Sex- och Relationsexperten Hannah Arnhög om resultatet av en RFSU-undersökning bland 15-20 åringar.
Vad hon säger i denna intervju är i mina ögon rent skitsnack: "-Svenska tjejer är jätteoroliga att de inte ska få orgasm. Men hallå: Skulle så unga tjejer få det hamnar det ju i Guiness Rekordbok, säger hon."
Bara språket i den här artikeln får mig att rysa, men innehållet är värre. När vi nu äntligen slutat skuldbelägga sexuella läggningar och kvinnors sexualitet och uteblivandet av orgasmer, ska vi då börja skuldbelägga de som får orgasmer redan i den åldern?
Det är en vedertagen sanning att tjejer har svårare att få orgasm än killar, men kan det inte till viss del bero just på skuldbeläggningen av kvinnlig sexualitet genom historien?
Tjejer har matats fulla med argument om att sex är mysigt även utan orgasm, att närheten är det viktigaste. Men man kan fråga sig hur många män som skulle ägna sig åt regelbundet sex om de aldrig fick orgasm? Vem är det som driver dessa argument? Är det kvinnorna som inte får orgasm, eller är det männen som är för rädda eller lata för att anta utmaningen?

Inte kan det väl vara så ovanligt med tjejer i 15-20 års åldern som kan få orgasm att det platsar i Guiness rekordbok?

2 kommentarer:

JCMAS sa...

Hoppas verkligen att så inte är fallet. Eller jag vet att det inte är det. Det skulle nog bli många sidor i rekordboken....

Karin sa...

Jag håller med dig - vilka killar skulle vilja ha sex varenda dag om de aldrig fick orgasm?
Visserligen tror jag det är välmenande människor som säger att orgasm inte är nödvändigt, de har säkert för avsikt att ta bort kraven från tjejerna på att det måste gå för dem. Men vem vill nöja sig med ett halvdant sexliv i längden? Det hoppas jag varken tjejer eller killar vill.