måndag 26 mars 2012

Vårpromenad och nästan vilse

20/3 På tisdagen åkte jag hem direkt från jobbet och rusade bara in och hämtade kameran och sen gick jag ut igen. Turre blev överlycklig när han såg att jag tog fram kameran, han har visst kommit på att vi drar ut i skogen när den kommer fram. Vi promenerade utefter vår väg till skylten som pekar in i skogen, det står att det är Naturreservat där och jag har liksom aldrig hittat det. Vi gick in i skogen och som jag hoppats hittade vi både videung och tussilago och slutligen var vi på en stig vi inte sett tidigare. När vi gått ett tag kom vi till en slinga, det stod att det var 1500 m åt vardera håll, jag valde att gå åt vänster för jag trodde att det kanske fanns en annan väg ut där. Vi kom in i en riktig trollskog med mossa och fallna träd överallt och det var jättefint. Emellanåt skrämde vi någon stor fågel ur träden och jag vet inte vad det var för några fåglar för jag hörde mest smattret av vingarna mot grenarna och såg något flaxa iväg mellan träden, men stora som sjutton var de.
När vi gått ungefär halvvägs på slingan så kom vi ut vid en åker och plötsligt såg jag inte längre några märkta träd, vi fick gå tillbaka och hittade stigen igen och jag funderade på om jag tagit rätt stig och hur kallt det annars skulle bli att sova i skogen. Men vi kom ut på stigen vi kommit dit på lagom tills det började bli lite mindre ljust och en stund senare var vi hemma igen. En vacker promenad som vi kommer att ta fler gånger.
Resten av kvällen kunde vi ta det lugnt i soffan utan dåligt samvete, vi hade varit ute i runt 2 timmar i alla fall.






Inga kommentarer: