måndag 19 mars 2012

Ja hur gör man stekt ris egentligen?

När jag skulle göra det stekta riset så improviserade jag en hel del och gick inte efter nåt recept, men jag gjorde nog ungefär såhär:

Jag skar färska champinjoner i skivor, skar vitlök i skivor och knappt en hel rödlök eftersom jag hittade den i kylen. En hel purjolök skar jag också i "halva"skivor. Jag stekte svampen i wokpannan och lyfte ur den, sen slängde jag i  blomkålen och sen purjolöken, löken och vitlöken och fräste alltihopa. Nästa steg var att ha i en burk strimlade bambuskott och slutligen det "gamla", kalla, kokta riset. Sen hade jag i skivor av chili, lite ljus soja och inget mer vad jag kan minnas. Jag hade ju som sagt i äggen lite för tidigt, maten var inte alls så varm som jag trodde. Äggen ska i när allt är riktigt varmt och sen rör man inte alls förrän de stelnat till en del och då rör man försiktigt så att det blir ägg"slamsor" lite här och där, inte så som jag gjorde att det fanns ägg i men det syntes inte alls...
Allra sist blandade jag ned böngroddarna, de kan ätas råa om man vill men absolut viktigast är att de inte blir överkokta, så hellre bara varma men råa än att de är i för länge.
Man serverar med en massa färsk lime och soja om man vill.

Inga kommentarer: