måndag 12 mars 2012

Kan nåt gå rätt?

10/3 På lördagen gick jag upp klockan 9 och då skulle jag bara fläta håret, klä på mig, göra frappé och smoothie och sen skulle jag vara iväg. Första delen av den planen gick kvickt och smärtfritt men när det var dags att göra smoothie så började mixern att läcka i botten och när jag skulle försöka hälla över den i en burk så rann det över hela bänken, skåpluckorna och golvet... Det tog ett tag att göra rent och som tur var fanns det tillräckligt med smoothie kvar så att jag slapp göra om det.
Ganska mycket försenad pallrade jag mig och mina väskor till bilen och kom iväg. Smoothien var till senare så jag åkte förbi McDonalds för att köpa frukostmacka. Jag beställde McToast och fick vänta i 15 minuter! Snacka om snabbmat, det hade ju gått fortare att stanna hemma en stund till och baka scones...
Efter mycket om och men var jag på väg hem till Ju, men även hon hade haft problem denna morgon och jag skickade ett tröst-sms om att jag väljer att tro att det är ödet som inte vill att vi ska vara längre fram än så just då.
Vi kom iväg från Ju och vid 12 var vi framme vid torpet. Isbacken var visserligen hal och nu fanns ingen snö på sidan som jag kunde använda, men det var ljust och jag körde som en rallyförare uppför och gjorde tydligen precis rätt för vi kom upp på första försöket.
Dörren till utedasset stod öppen och Ju blev lite misstänksam och skyndade in i stugan och om ut igen och sa att allt var i ordning.
När jag klev över tröskeln var det första jag såg en död mus innanför dörren, den hade hon missat och vi undrade vad i hela friden den dött av? Det var ju knappt en vecka sedan vi lämnat torpet och nu låg det en död mus där.
Sen gick jag lite längre in och när jag stod mitt i rummet vände jag mig mot Ju och sa: -Det har hänt nåt här...
Just då såg jag den lilla pigtittaren liggande på golvet nedanför byrån och då gick Ju till fönstret och konstaterade att någon brutit upp det. De enda spåren av dessa inbrottstjuvar var det uppbrutna men stängda fönstret, ett mulitverktyg liggande på spisen och pigtittaren på golvet. Senare insåg vi att första förbandslådan var öppnat också men inget var stulet, förstört eller tillstökat. Vad var syftet? Och hur i hela friden kom de upp för backen?
Och var det därför ödet ville hålla oss ifrån torpet ett tag till eller hände det förra helgen?
Hur hittade de ens dit?
Vi tände i spisen och jag skruvade fast fönstren och använde mig av brytmärkena så att jag inte skulle förstöra nåt mer, sedan virade jag fast fönstret inifrån också så att det skulle bli lite besvärligare att ta sig in om de gör det igen.
Sen gick vi ut en promenad i skogen och jag fotade, jag tycker inte att skogen riktigt gör sig rättvisa på bild sådär på våren, men jag fick ett par fina i alla fall. Jag skulle vilja ha ett makroobjektiv som gör att jag kan komma ännu närmare mossa och grejer, undrar om det finns och vad det kostar?
Vi hittade grävspår av vildsvin eller älg troligtvis och de små kärren i skogen reflekterade det gröna ljuset och såg helt trollska ut.
När vi kom tillbaka insåg vi hur varmt det var i solen så vi ställde ut stolarna där och tog en cider och en öl och bara hade det bra i solen, det var faktiskt varmare där ute i solen än inne i stugan.
Turre var jättenöjd men verkade undra lite vad som skulle hända sen.
Men vi blev sittande där tills solen försvunnit bakom träden, då gick vi in.
Senare på kvällen funderade vi på hur vi skulle tillaga laxen, vi ville ju inte ha någon onödig disk... Med gensamma krafter kom vi på idén med att göra små laxpaket och lägga i vedugnen. Sagt och gjort, jag gjorde  paket av laxen, örtsalt, salt, peppar , rödlök och tomater och sen åkte paketen in i ugnen.
Ju gjorde sallad, kokade ris och gjorde dragonsås och det visade sig vara underbart gott alltihopa och kändes jättelyxigt trots att det åts från papperstallrikar.
Yatzy hör liksom till torpet och de två första omgångarna var inte särskilt imponerande även om Ju hade rätt bra poäng, men såhär såg våra första 3 kast ut, Ju har alltså 60 poäng efter 3 kast. Det var trots allt jag som vann i slutänden och det ganska stort och för en gångs skull slog jag faktiskt Yatzy! Resten av kvällen satt vi och pratade och eldade och vi fortsatte att prata efter att vi lagt oss och pratade så länge att vi var tvungna att gå och kissa igen innan vi kunde försöka sova. Jag somnade vid 3-4 men vaknade nästan direkt eftersom jag åter hade "restless legs" så jag fick gå upp och ut för att kyla benen och ta värktabletter och sen somnade jag slutligen.



















Inga kommentarer: