måndag 2 augusti 2010

Gamla gubbar kan de också


Jag bestämde mig för att missa ett par ekipage nästa morgon eftersom jag sovit så dåligt natten till fredagen. Så jag gick direkt till brukskörningsbanan och satte mig i solen i en slänt och åt frukost. Banan var mycket bättre ur publiksynpunkt än någonsin tidigare. Man såg det mesta av banan från grässlänten och vi hade dessutom vår duktiga speaker J på plats och hon förklarade momenten för de som inte vet hur brukskörning går till. Det är ju ingen aktionsport och om du inte ens vet vad som händer på banan och vad det handlar om, då är det riktigt långtråkigt. Men J gör det spännande och kul även för de som inte kunde nåt om det från början.
Jag satt och fotade där från slänten hela dagen, först fotade jag alla körekipage och sen även ridekipagen som ju fått SM status i sin gren Bruksridning för första gången nu i år. Sen reste jag mig med möda upp och stapplade med mör ända upp till ridhuset för att se lite dressyr innan det var försent. Ett ekipage fick jag se, det sista ekipaget i sista klassen och sen var det över och alla gick ut. Men så blir det när man har dressyren inomhus. Vill man fota sitter man hellre vid bruksbanan och fotar, chansen att få ett bra foto ökar ju markant då.

På precisionskörningen, brukskörningen och bruksridningen hade vi också vår äldsta deltagare i tävlingarna, G som är 76 år! Han åker på SM för både fjordhästar och alla raser och gör ofta väldigt bra ifrån sig. Med sig har han alltid sin häst Dollar som är 20 år gammal och sin fru som medhjälpare och stöd. Tänk vad häftigt, när andra i deras ålder sitter och knypplar på hemmet då åker de och tävlar SM, åker runt på sin fyrhjuling, snackar med ungdomarna (sin fanclub) och rider till och med bruksridning där det ingår hoppning av lättare hinder...
Inte kan man heller skylla på att de har haft tur och hållt sig friska och hela. Nej, G själv har fått armen ur led en gång och brytit båda benen en annan gång och båda dessa saker har hänt efter att han fyllt 70. Nu har han metall i båda benen och i axeln och frun fick han hämta på sjukhuset för att åka direkt till SM i Bruks. Nej, de är inte friskare och starkare än andra jämnåriga, de har bara mer gnista och vilja och alla avgudar dem! Det ser så underbart ut när G går banan till bruksridningen, han är ofta den enda mannen och han är garanterat minst 40 år äldre än de äldsta av tjejerna som är med.
Sen var tävlingarna slut för dagen och alla verkade gå tillbaka till sina rum och vila en stund, så gjorde även jag. Vid sjutiden mötte vi upp med Hallänningarna för att åka in till Tomelilla för att äta. Vi hamnade på en thairestaurang som alla verkade ha blivit rekommenderade från olika håll. Maten var okey, men det var nog ingen som kommenterade att oj, vad gott det var. Det gick att äta och sen var det inget mer med det. Killen som serverade var väldigt o-charmig och gjorde upplevelsen sämre än den hade behövt vara.

Vi åkte sen tillbaka till Bollerup och några behövde mata sina hästar, så vi erbjöd oss att mata J's häst när vi ändå var där. Sen åkte vi ned till Östgötarna och satt med dem en stund, det blir alltid så glada skratt med det gänget. L och Å gick och lade sig men jag och Turre satt ute med gänget nån timme och sen gav vi också upp.

Väl tillbaka på rummet var jag tvungen att koppla upp skrivare och grejer eftersom jag fått beställning på två bilder och lovat att leverera nästa morgon.
Sen sov jag som en stock.

Inga kommentarer: