måndag 2 augusti 2010

Finansiering av resan och lång väg hem












På söndagen missade jag första hoppklassen eftersom jag försov mig och var tvungen att städa rummet och packa bilen och allt innan jag stack till ridbanan. Men sen lyckades jag nog fotografera de flesta ekipagen även de som hade en dålig dag och kanske inte hoppade alla hinder. Tyvärr blev inte SM klassen särskilt spännande då alla utom en hade fel i omhoppningen och en dessutom blev utesluten ur omhoppingen eftersom hon red utan startsignal. Jättetråkigt eftersom hon nog hade haft en bra chans att vinna klassen. Kanske var det just därför hon gjorde det, på grund av nerver helt enkelt. Tyvärr vann ett ekipage som vi i Stockholm inte är särskilt imponerade av eftersom hästen emellanåt varit så mager att han varit på gränsen till döende och det går inte att prata med ägarna alls. Dessutom lyckades de bli godkända av veterinär trots att flera lokalföreningar lämnat in protester mot att hästen skulle tävlas innan tävlingarna ens hade börjat.

Efter hoppningen var det en ganska lång paus innan det skulle bli prisutdelning för SM klasserna. Då gick jag upp till sekretariatet där min dator stått större delen av dagen för att folk skulle ha chans att se bilder på sina hästar och för att kunna beställa bilder som de kunde få direkt om de ville.
Jag sålde en del bilder och satt där till en bit in i prisutdelningen och fick ihop pengar som nog täckte större delen av min resa ned och hem och kanske till och med rummet. Kul att folk gillar mina bilder.

På prisutdelningen fick jag reda på att två av våra vänner tagit första och andra plats i allroundklassen med sina godkända avelshingstar, allroundklassen anses som allra finast att vinna. Jag hade ju fotat mest hela helgen och inte riktigt hängt med i svängarna. I allround ingår dressyr, hoppning, precisionskörning och brukskörning. Man får poäng för sin placering i de olika grenarna och den som ligger bäst totalt sett vinner den åtråvärda titeln.
Efter prisutdelningen var det bara att packa ihop dator och skrivare och sen åkte vi hemåt jag och Turre och vår passagerare Å.

På samma sätt som på vägen ned var jag tvungen att stanna för att kissa en mass gånger, så det tog onödigt lång tid att komma hem. Ändå var jag hemma strax före elva trots att jag fått göra en omväg för att sl¨äppa av Å i Bromma.

Inga kommentarer: