lördag 7 augusti 2010

5 hotell och ett museum

På fredagen gick vi upp klockan 7 för att alla skulle hinna duscha och för att vi skulle hinna äta frukost i lugn och ro.
Vi kom iväg vid 8.20 och åkte direkt till Scandic Infra City. Tjejen som tog emot var trevlig och bra och hon visade oss vilka alternativ vi hade att välja på och det var några stycken. Deras konferenscenter är imponerande, både i storlek, utformning och utrustning som inkluderas.
Enda nackdelen med det hotellet är läget. När folk åker från andra länder till Stockholm för seminarium och mässa vill de nog inte gärna hamna i en förort 20 minters taxifärd från citykärnan...

Nästa hotell var ett som öppnat för bara runt 9 månader sedan, Elite Hotell Marina Tower. Det ligger vid... ja, vad kan det räknas som? Det står Saltsjöqvarn på byggnaden och det ligger i Nacka. Det tog oss en stund att hitta ned till dem, så det är en klar nackdel. Men kanske kommer de flesta med taxi och då är det ju inga problem. Hotellet var fint och hade otroligt fin utsikt över vatten, båtar och Gröna Lund. Nackdelen med det här hotellet var ändå till viss del läget fast det var vackert. Det finns inga pubar och restauranger inom gångavstånd och folk måste ta en taxi in till Slussen om de vill komma någonvart. Men det tar ju inte särskilt lång tid trots allt. Jag gillar inte det faktum att vi skulle ha föreläsningssalen på bottenvåningen och mässhallen en trappa upp. Men vi skulle åtminstone ha tillgång till poolen vägg i vägg med föreläsningssalen och då skulle vi kunna ha vattendemonstrationer av tex. flottar och flytvästar, det har vi inte haft tidigare på våra europamöten, men de har det ofta på USA-mötena.

Hotellet efter var Berns Hotel, dit var det nästan omöjligt att hitta trots att jag visste var det låg... Låter det konstigt? Ja, det är så att man inte får köra på vägen som leder in dit om man inte är buss eller taxi. Slutligen gjorde vi det i alla fall och parkerade i vändplanen precis utanför Berns Salonger. Killarna i hotellreceptionen gav oss en lapp att lägga i rutan där det stod att vi var gäster till hotellet och att bilen skulle stå där en kort stund. Det fanns ingen garanti att vi inte skulle få böter sa de, men chansen ökade i alla fall. Kontrasten mellan Berns hotel och det nya Marina Tower var förstås enormt stor. Vissa saker var ju gamla och slitna på Berns, men vissa saker är ju också fantastiskt vackra, som deras restaurang till exempel. Hotellrummen var också helt moderna och nyrenoverade och det är ju en klar fördel. Men det skulle bli för dyrt och till viss del för trångt och de har inte tillräckligt många rum för att vi alla ska få plats.

Nästa hotell i ordningen var Hilton Slussen. Det var där vi hade mötet sist det var i Stockholm 2002. Fördelen med det stället är ju absolut läget. Delegaterna tar sig på ett par minuter och på egna ben till antingen Söder eller Gamla stan och vill de lägre in i city har de tunnelbanan precis runt hörnet. Men vissa av de lokaler vi skulle behöva var redan uthyrda och utställningslokalerna är i minsta laget. Dessutom var det inte alls så hög klass på hotellet som vi mindes det.
Mellan de två sista hotellen hann vi ta en snabb lunch på Blasieholmen. Det var fräscht och smakade bra. Jag tror att restaurangen hette Créme eller nåt sånt.

Sista hotellet var egentligen inte byggt än. Det är i alla fall inte klart än. Det ska öppna i januari och vi mötte upp med killen som skulle presentera det för oss på Hotel Royal Viking vid centralen. De håller på och bygger en enorm anläggning precis bredvid Centralen, det kommer att heta Stockholm Waterfront Congress Centre. Det blir en fantastisk utsikt över Stadshuset och vattnet och det byggs kontor, enormt stora kongresslokaler och hotell i kombination.
Först visade han hur det skulle komma att se ut när det blev klart och sen skulle vi gå och titta på byggplatsen. Eftersom jag parkerat bilen en bra bit bort och dessutom inte hittat biljettautomaten så sa han att jag skulle hämta bilen och ställa den innanför grindarna på byggarbetsplatsen. Han och killarna gick mot centralen och jag gick åt motsatt håll för att hämta bilen. När jag kom fram bar de alla gula västar och hjälm, jag fick också ta på mig det. Sen gick vi igenom lokalerna och försökte se hur det skulle se ut när det var klart. P och D tycker att det blir lite väl chansartat att satsa på det stället eftersom vi är en ideell förening utan en massa extra pengar. Om de blir försenade eller går i konkurs blir det inte nådigt för oss. Dessutom är det så jättestort att vi skulle vara en fjärt i rymden för dem och risken är att servicen blir sämre då.

Sen skyndade vi mot Vasamuseet och vårt sista möte för dagen. Otroligt nog hade vi varit i tid till alla möten och allt hade fungerat som ett klockverk. Vi var i tid också till Vasamuseet och blev möttas vid entrén av restaurang chefen. Se berättade han hur de skulle kunna fixa vår galamiddag där precis framdför och runt fören på skeppet och hur de skulle duka, tända ljus, ha privata guidningar och fördrink på en av balkongerna.
Jag tror att killarna blev övertygade där och då att jag hade rätt att det skulle bli något väldigt speciellt att ha galamiddagen där. Ingen av dem har varit där tidigare och kunde nog inte i sin vildaste fantasi förstå hur häftigt det är. Sen tog jag och P en promenad i och utanför museet medan D svarade på lite jobbmail sittandes i Vasarestaurangen. Jag försökte också boka bord på Gondolen för kvällen men det var omöjligt. Inte nog med att de har mycket så här på sommaren, de hade tydligen haft en vattenläcka också och varit tvungna att ta bort några bord.

Därför bokade vi på Stallmästaregården istället, utsikten är inte lika häftig, men maten är lika bra.

Vi åkte en snabbis till Tudor och tog en öl, sen hämtade vi A på Centralen och åkte till restaurangen. Vi satt ute på verandan och det var fint väder, men jag som är så frusen av mig fick sitta invirad i en filt. Jag var den enda som verkade tycka att det var kallt, ingen annan på verandan hade filt. Vi beställde mat och dricka och hade väldigt trevligt och sen njöt vi av den goda maten och varandras sällskap.
Drygt ett par timmar senare åkte vi till Tudor igen för en öl innan de stängde. Sen när de slängde ut oss vid halv tolv eller nåt sånt åkte vi hem till mig allihopa för ett glas vin.
Jag såg att det var tänt hos grannen M som hade tänkt att eventuellt möte upp oss i stan, men inte riktigt orkat. Så jag knackade på och bjöd in henne på ett glas vin.
Sen satt vi bara en liten stund tills A höll på att somna sittandes och bad mig skjutsa hem henne så som jag lovat.

Men sen satt vi andra uppe till 2.45 eller nåt sånt och sen gick M hem och jag tror aldrig jag sett någon komma i säng (soffan) så snabbt som P gjorde då. Jag tror knappt jag hade hunit låsa dörren.

Det blev alltså en väldigt lång, men också väldigt lyckad dag och kväll och jag fick beröm av killarna för att jag organiserat det så väl att vi inte missat ett enda möte och hunnit så mycket.