måndag 30 augusti 2010

Fantastisk London-lördag

Jag och S gick upp vid 10.30, gjorde iordning oss och promenerade till Soho och mitt och L's favorit-brunchställe Balans. Det är jättetrevlig personal där och god mat. Dessutom känner jag mig lite lagom trendig där med alla coola människor och det är inte ofta jag känner mig trendig det måste jag erkänna.
Det lustiga med en så stor stad som London är att folk känner igen mig på mina stamställen. Det känns som om det är en småstad på det sättet. Vår kypare kände först inte igen mig och det var ju som jag väntade mig, det var minst 6 månader sedan jag var där senast. Men sen när jag skulle betala och gav honom mitt VISA-kort så undrade han om det var min hund på kortet. När jag sa ja, lutade han huvudet och tittade lite nogrannare på mig och sa: -Vi har haft precis samma konversation tidigare, eller hur? Ja, sa jag det har vi och sen snackade vi lite till och sen gick vi vidare jag och S.
Nu var vi på väg mot Carnaby Street där jag brukar handla smink åt syrran på M.A.C. De är verkligen jättetrevliga där och det är ett rent nöje att handla av dem. Vakten skojade med S och alla undrade hur sjutton han lyckas få till håret så som han har det. En del undrar om de får känna på det och S låter dem göra det och de är glada och trevliga och väldigt imponerade.
Ibland undrar jag varför folk tittar så mycket på oss när vi går genom stan och sen kommer jag på att det beror på S hår. En del ler, andra stirrar och många kommer som sagt fram och säger att det är fantastiskt!
På vägen hittade vi också en annan av mina favoritbutiker i Soho "Whole Foods", de säljer organiskt odlad mat och sånt. Det är superfräscht och allt ser så gott ut. Jag önskar att vi hade mer av den typen av butiker hemma i Sverige. Vi köpte en burk med blandade bär, blåbär, hallon, björnbär och jordgubbar och så köpte vi en dricka var, det var apelsinjuice med ingefära i och den var helt underbar. Det borde vara ganska lätt att göra hemma kom vi fram till.

Sen gick vi tillbaka mot Piccadilly utefter Regent Street och där kom det ett gäng snygga brandmän släpandes på en brandbil! De samlade pengar för att bekämpa cancer som drabbar män, för att få folks uppmärksamhet ropade de: -Everyone loves a testicle, om och om igen. De fíck pengar av oss också efter att jag frågat om de hade nytta av svenska pengar, jag hade ju inte hunnit till bankomaten ännu. Sen tog de kort på oss och dem med våra kameror framför brandbilen. Vi smet in en sväng på Boots för att köpa bland annat schampo och balsam, det är mycket billigare med sånt i England än i Sverige och sen tog vi en titt på Lillywhite's som säljer sportkläder, men hittade inget kul.

Sen gick vi tillbaka mot hotellet, men på vägen stannade vi och köpte lite sushi till lunch och sen hittade jag lite böcker på Waterstone's och köpte tre stycken. De är nog väldigt olika genrer måste jag säga, men sån är jag, det mesta intresserar mig i lagom mängd.
Sen åt vi vår lunch på rummet och drack upp vår goda ingefärsdricka. Sen gick vi ut igen och styrde stegen mot Covent Garden och hoppades att få se någon gatushow. Vi hade tur och fick se fyra riktigt bra shower på raken, under tiden mumsade vi på lite jordgubbar. Sen hade vi gett artisterna så mycket pengar att vi kände att vi inte hade råd med mer. Då gick vi tillbaka till hotellet igen och tog det lite lugnt och bytte till långbyxor och lite tjockare tröjor. Jag tyckte att vi skulle gå på London Comedy Club's show på ett av hotellen jag har bott på tidigare, men S var lite tveksam. Komikern hade drivit rätt hårt med hans syster när hon varit med och S har ju hår som står på ända. Jag lirkade lite och slutligen var han med på noterna. Killen som säljer biljetterna kände också igen mig och sa: -Hej igen! Jag frågade om S borde vara orolig och han skrattade bara och sa: -Sitt inte längst fram...
Visserligen retades han en hel del med mig och S, men vi skrattade så vi kiknade båda två, så S var glad att han hade gått dit i alla fall. I pausen pratade vi med ett trevligt par utanför hotellet och det var S's frisyr som öppnade konversationen.

Efter showen hade S huvudvärk och när vi räknade efter hade vi varken ätit eller druckit på 8 timmar om man inte räknade jordgubbarnaa. Så vi traskade iväg till China Town, gick in på den restaurangen jag vet är helt okey och beställde en halv Crispy Aromatic Duck with pancakes, det är väl vad vi i Sverige kallar för Peking-Anka antar jag. Den var riktigt bra, det är bara det att jag inte är så förtjust i hoi-sin såsen, så den kanske jag ska skippa nästa gång och ta lite soya istället? När vi ätit kände sig S mycket bättre och vi satte oss en stund på Trafalgar Square och tog lite nattbilder, det gillar jag att göra. Sen satt jag och fixade lite med datorn och sen gick vi och lade oss. En lång och riktigt bra London-dag blev det.














Inga kommentarer: