torsdag 19 augusti 2010

Det svenskaste av det svenska?

Vi var trötta igen redan då vi vaknade i morse och satte oss sömnigt och åt frukost. När vi ätit klart satte sig Turre i J's knä och satte framfötterna på bordet. Det är en regel jag har i mitt hus, när man har ätit färdigt och tillåter honom att sätta sig i knät, då får han ha framtassarna på bordet. Vad upptäcker jag då om inte att min kära knäpp syster och hennes likadana barn har målat "naglarna" på honom. Vad de måste ha fnissat...
Det var ju mörkt på kvällen när vi kom hem så vi märkte inget men som sagt i dagsljus och med tassarna på bordet,, då syntes det rätt tydligt. J var mest imponerad på hur seriös och allvarlig L hade kunnat hålla sig när hon lämnade honom till och kvällen innan och tydligen hade hennes bror S frågat min syrra hela morgonen om jag märkt något. Vi kunde inte sluta fnissa vi heller.

Sen ville J åka till Ikea, som hans sa, vad kan vara mer svenskt än det?
Jag behövde ju ändfå köpa en ny ram igen så det var ju bara trevligt att få sällskap dit.
Vi köpte också nya dörrar till mina sidbord som jag har bredvid TVn. Där har jag en massa DVD-filmer och det ser så stökigt ut genom det frostade glaset, så nu köpte jag svarta dörrar och det passar nog i alla fall bättre in i vardagsrummet. Helst ville jag köpa ett sånt där hylla/nattduksbord som man liksom ställer bakom Malm-sängen, men vi skulle aldrig ha fått in de paketen i bilen. Jag har tänkt köpa sånt i 2-3 år, men det har alltid varit något som skitit sig så att säga. Jag köpte lite annat småkrafs också och det gjorde J också, bland annat en tekula och en äggskivare. Men någon ny ram blev det inte för mig, de var slut. Vi åt köttbullar och mos på Ikea också, det ville J ha. Det är ju löjligt billigt Må-Fre, vi betalade 40:- för två portioner köttbullar med mos och sås och en chokladmousse.
Sen åkte vi till Chilli som en kompis rekommenderat när vi sprang på henne på Ikea, men det var inte i vår smak. Vi hittade däremot såna där "skallspindlar" dvs. en metallgrej man masserar hårbotten med. Vi köpte en varsin.
Sen gick vi in på den nya djuraffären XL Zoo som låg bredvid och köpte leksaksgris till Turre och lite tuggben och sånt och ny borste och kam. Sen köpte jag en ny bur också som jag hoppas att han kommer lära sig att tycka om så att jag kan lämna honom hemma ibland utan att han i stressen använder hela huset som toalett. Det visade sig att en internetkompis till mig jobbade på butiken och vi snackade en stund. Jag kände igen henne, men hon kände inte igen mig... Men hon visste förstås vem jag var när jag förklarade, vi har nämligen varit och käkat på Gondolen tillsammans, hon, jag och en annan internetkompis. Vilket sammanträffande va? Hon skickade med lite extra gratisgodis till Turre.
Turre blev jätteglad för sin gris, han är tacksam att handla nya leksaker till.

Sen åkte vi till Maxi Ica för att hitta lite grejer till J och för att köpa kräftor till kvällen.
Han har blivit förtjust i mjukost och ville köpa en massa olika sorter. När vi berättade att vi har kattmat som heter Pussi i Sverige ville han absolut köpa sån också och så ville han köpa istärningspåsar, det har han aldrig träffat på tidigare. Vi undrade när vi såg kattmaten om de inte skrattar sig fördärvade när de namnsätter en ny produkt eller skriver en slogan eller nåt, för de är verkligen helt absurda. Det verkar som om de gör det med flit. Det finns: Exotic Pussi, Roasted Pussi, Junior Pussi och sen står det på förpackningen: As good as it looks...

Sen åkte vi hem och sov middag, vi var helt slut båda två. När vi kvicknat till lite satte vi ihop hundburen och gjorde sen iordning för att äta kräftor. När han blivit bjuden på kräftor i Finland förra veckan hade de serverat dem varma och han var lite skeptisk först till mina nytinade kräftor, men bestämde sig slutligen för att de var godare så.

Vi hade till och med köpt en bit väserbottenpaj att ha till kräftorna bara för att det skulle bli riktigt rätt. Medan vi slurpade kräftor tittade vi på Lord of the rings första filmen extended version. Sen var J trött och gick och lade sig och här sitter jag och uppdaterar bloggen. Nu ska jag också gå och lägga mig. Natti natti.






Inga kommentarer: