tisdag 28 september 2010

Kanske ska vi låta en del saker bero?

Jag har så svårt att se varför vi skulle förbjuda prat i mobil... Låt oss utreda skillnaden med att jag har handsfree.
Jag kan använda båda händerna när jag kör.
Det är allt! Min koncentration är fortfarande delad, jag pratar fortfarande om annat än min bilkörning och så vidare.
Om jag har en passagerare anses det som om passageraren kan avgöra om jag borde prata eller inte medan jag kör.
Jag vet inte hur det är med era passagerare, men mina är ofta minderåriga eller saknar körkort av något annat skäl, eller så är de onyktra. Hur kan man begära att dessa passagerare kan bedöma min körkondition bättre än jag själv?
Jag har vid vissa tillfällen lagt ned telefonen när det hänt särskilt besvärliga saker i trafiken, kanske betyder det att jag har bättre omdöme än andra, men jag tror att de bilförare som inte kan avgöra detta är farliga även när de inte talar i telefon. Men det är min egen personliga åsikt.
Min personliga åsikt är också att en förälder som kör runt ensam med en bebis i bilen är mycket farligare än alla andra normala människor i trafiken. De utsätts nämligen för otrolig stress. Det gnölas och gråts och plötsligt åker nappen ut på golvet och fiskas den inte upp så blir det riktiga kriget i bilen och nu är all uppmärksamhet riktat mot barnet, kanske är till och med blicken det.
Så betyder det att vi ska förbjuda småbarnsföräldrar att köra bil utan back-up? Vissa har ju faktiskt svårt att hantera det och det är ju så de har resonerat i resten av Europa. Som för övrigt har fler olyckor än vad vi har...

På samma sätt kanske vi ska låta H & M komma undan med en tvåfingers-ring? Jag menar, hur många "tuffingar" köper egentligen ett knogjärn i silver på H & M?

Sen hade jag ingen aning om att man kunde åtalas för snöbollskast... Det är tur att vår granngubbe inte visste det när vi var små, eller att vi visste det förresten, för ibland var det han som låg i bakhåll på oss och ibland vi på honom. En gång stod han och hans son med vattenballonger och slang när pappa och syrran kom ut till bilen förresten. Vi kanske borde ha anmält?


Inga kommentarer: