onsdag 22 september 2010

Dubbdäck räddar liv

Är det överhuvudtaget några andra än de som beställde den här studien som är förvånade?
Jag har länge hävdat att risken är större att dö för att folk inte använder dubbdäck, än att dö från partiklarna som däcken river upp. Dessutom har jag för mig att någon jämfört partiklar i luften i olika städer i världen och att de städer som har vinterväglag och därmed rimligtvis vinterdäck på bilarna och därmed en viss procent dubbdäck, har ungefär samma siffror som de städer där man aldrig kör med dubbdäck.

En del hävdar att man inte behöver dubbdäck i städer och tätorter och att dubbdäck är för dem som bor på landet och i Norrland. Jag hävdar bestämt att det är tvärtom. Det är näst intill omöjligt att stanna på is med friktionsdäck oavsett hastighet, med dubbdäck är det betydligt enklare. Var har man mycket trafik och därmed is i korsningar, backar och lite här och var? I tätort så klart! Var han man mest snö på vägarna och inte så mycket is? Bland annat på grund av jämnare kyla. Jo, på landet och i Norrland.

Men nu vet jag att jag haft rätt hela tiden och de som ifrågasätter mitt val att köra med dubbdäck kan få sig en skopa tillbaka...

2 kommentarer:

Poxz sa...

Jag håller med, skulle aldrig köra utan dubb...

I vinter vet jag inte hur jag ska göra dock, de har förbjudit dubbdäck i centrala Uppsala. Jag får väl ge faen i att köra där helt enkelt.

Nova sa...

Ja, jag har fått strunta i att köra på vissa ställen på söder. Men söder är knepigt och enkelriktat, så det är svårt att veta var man hamnar...