onsdag 9 januari 2013

Och en sten märker åter hennes grav


1/1 Jag vaknade rätt sent även på tisdagen och gjorde därför brunch igen. Ögonen var dock hungrigare än magen så Turre fick lite brunch han också när jag inte kunde äta mer än en macka.
Vid 14 mötte jag upp med S vid Söderviksskolan för en promenad medan det var ljust. Men det var lite av en överdrift för det var en så grå dag att det aldrig blev riktigt ljust faktisk.
Vi gick ut mot Brunbyvik och kom ut vid jobbet, sen gick vi upp till Hammarby Kyrka där S tog Turre och gick runt kyrkogården medan jag gick igenom för att se om min väninnas gravsten hade kommit tillbaka. Jag blev glatt förvånad när den faktiskt stod på plats, det hade jag inte förväntat mig eftersom den inte var på plats ens i somras.
Jag vet inte om ni minns det, men hennes mans brorson hade bestämt att stenen skulle tas bort eftersom han inte ville sköta om graven... Ingen hade ens frågat hennes bror i Finland om han ville betala för att någon skulle ta hand om den. Jag upptäckte som tur var att stenen saknades och började ringa runt och luska innan den hann destrueras och sen skrev jag och hennes bror på ett delat ansvar för graven. Men det här var alltså vid Alla helgons dag 2011 som det påbörjades och i somras var inte stenen på plats, så jag blev som sagt förvånad för jag trodde att något gått fel.
Med lättare steg fortsatte vi vår promenad och gick bort till Carlslund och sen tillbaka till Södervik.
Vi var ute i ungefär 1 timme, S hade varit och dansat på dåligt underlag kvällen innan så hennes knän var lite knackiga, men tillräckligt bra för att gå med i alla fall.
Resten av kvällen tog jag det lugnt och tittade på True Blood.

Inga kommentarer: