måndag 7 januari 2013

Ibland börjar det dåligt och slutar bra




23/12 Söndagen började på sämsta tänkbara sätt!
Eftersom jag inte behövde gå upp tidigt hade jag inte ställt klockan och dessutom stängt av signalen på telefonen. Men... Jag kunde inte sova och somnade inte förrän framåt 6 på morgonen och vaknade således vid 12.06, jag skulle vara på Maximteatern klockan 13!
Duscha var ju inte att tala om, jag lade ett streck eyeliner och påtade på lite mascara, tog en macka och kaffe med mig och åkte mot stan.
M hade ju förstås försökt få tag i mig eftersom båda vi tycker att man inte behöver höras hela tiden när man bestämt tid och plats, men när jag inte hörde av mig ens en timme före föreställningen började hon bli nervös.
Slutligen fick vi ju tag i varandra och jag lyckades inte bara ta mig in till stan i tid utan också hitta parkering precis runt hörnet från teatern.
Vi var på plats med runt 5 minuter tillgodo och hann bara byta ett par ord innan föreställningen började.
Det var A Christmas Carol vi såg, det har blivit tradition för mig nu, det är 3:e eller 4:e gången jag går. Jag kan den ju utantill förstås men det börjar liksom höra till julen.
Skådespelarna är från England och föreställningen är alltså på engelska och de är verkligen jätteduktiga!
När jag var på väg tillbaka till bilen hittade jag den här "krukväxten" som råkat stå mitt i ett takdropp och såg ut som en isskulptur, ett äldre par stannade och tittade på den lika förundrat när jag pekade ut den och så log vi mot varandra och önskade god jul.
Jag hade ju bestämt att träffa L på söndagen och han dök upp vid 16 med två kompisar vid Hötorget och efter att ha gått in på närmaste fik och insett att vi alla var hungriga snarare än sugna på fika så hoppade vi in i L's taxi och åkte till söder till deras favoritrestaurang.
L och hans kompis G käftar med varandra precis hela tiden som om de vore gifta eller syskon, men faktum är att de varit bästa kompisar i 25 år. Slutligen dök ännu en kompis till dem upp och där satt jag plötsligt med 4 taxichaufförer av olika ursprung och undrade hur jag hamnade där mitt i hela grabbigheten där de pikar och jävlas med varandra. Fast jag måste erkänna att det är väldigt roande så länge det inte handlar om mig... För L är en riktig storebror som vaktar på mig som den grek han är.
Det var liksom: Det var två greker, en turk, en serb och en S (Bellman)
Men det är skönt att bli daltad med ibland och jag och L hann i alla fall prata ett par minuter med varandra innan de skjutsade mig tillbaka till min bil.


Inga kommentarer: