måndag 7 januari 2013

Det blir jul även om man inte är beredd på det



24/12 Så var det då måndag och dags för julafton!
Min julkänsla brukar dyka upp förr eller senare men jag vet inte om det var för att vi egentligen inte hade någon sommar och därför inte borde få någon jul, men den infann sig i alla fall aldrig. Men trevligt var det förstås, vi möttes upp större delen av familjen och släkten och ett par vänner hos mamma och pappa för julfrukost med gröt och skinkmackor. Jag var en av dem som stannade längst för en gångs skull, jag hade inget bättre för mig direkt.
När jag kom hem tittade jag på DVD och tanken var att jag skulle slå in julklapparna, de få jag köpt, men jag kunde inte hitta inslagspappret jag städat bort då K flyttade in i slutet av sommaren... Istället lades julklapparna i fina papperspåsar man fått när man shoppat och så häftade jag ihop dem.
Vid 14 ungefär åkte jag ut mot Knivsta för att åka till syrran och se Kalle Anka, jag har ju inga TV-kanaler längre.
Turre gosade med L medan jag åt hemgjord knäck för glatta livet. Jag är ju inte ens en godismänniska men jäklar vad god den där knäcken var, dessutom var det ingen mandel i den och det gillade jag.
Sen åkte jag hem och tog det lugnt och vid 19 var vi tillbaka hos mamma och pappa för julmiddag.
Jag blir ännu mättare på julmiddag och smörgåsbord än andra grejer, antagligen för att det är så många smaker? I alla fall slutade det med 3 bitar sill, en potatis, en prinskorv. lite löjrom och en skiva lax. Sen var det stopp.
Vi brukar alltid ha julklappar men hade bestämt i år att bara barnen skulle få. Som tur är fick jag i alla fall en julklapp av systerbarnen, hemmålade kaffeglas och stjärnor att pynta naglarna med och från syrran fick jag en låda med lite småförpackningar med smink och sånt som hon fått över.

Systerbarnen var glada för sina knäppa mössor från San Francisco, eller L var i alla fall det, S tyckte att hans var för liten och han hade också velat ha en pingvin. Men jag köpte pingvinerna till gudbarnen eftersom de var de första som kallades pingvinerna på grund av sitt hår.
De fick också biljetter till Gustafsson och Schyffert som vi ska gå och se tillsammans den 1:a April.
Brorsonen är ju bara 2 år så han fick en träelefant som är ett pussel och det blev han glad för, för han gillar elefanter.
Mamma och pappa fick julklappar av mig, mamma fick ett saltblock som sagt och tyckte att det var kul, det var det jag trodde att hon skulle göra.
Pappa fick två sorters Stiltonost från Harrods.
Jag kom hem nöjd och glad vid 22 tror jag och njöt av att inte behöva göra nåt alls.






Inga kommentarer: