onsdag 9 januari 2013

Jag är bra på det mesta utom att koka ägg


3/1 På torsdagsmorgonen hade jag lovat att göra amerikanska pannkakor till ungdomarna. Men insåg snart att jag inte hade socker hemma. Jag hade de futtiga 3 matskedar som skulle i smeten, men vad skulle vi ha i mitt och S iskaffe?
Jag väckte L och hon fick åka och handla, jag lovade att pannkakorna skulle vara klara när hon kom tillbaka.
Det är första gången jag gör amerikanska pannkakor och på det stora hela får jag nog säga att jag lyckades bra. Några blev lite brända innan jag kom fram till lagom temperatur på pannan men de gick ned i alla fall kan jag lova!
Jag fick i mig 2½ pannkaka, resten åt ungarna upp, det måste ha blivit 6-7 stycken var...
Smör och lönnsirap hade vi förstås på också och det blev riktigt gott om jag får säga det själv.
När vi ätit och S blivit satt på att diska eftersom L handlat och jag lagat frukost så tog vi en promenad. Vi tog stigen runt naturreservatet hemma hos mig, det är bara runt 2½ kilometer tror jag men det är upp och ner och snö, lera, bäckar och balansakter, så vi var rätt genomarbetade och varma när vi kom tillbaka efter runt 40 minuter.
Sen bestämde sig ungarna för att åka hemåt innan det blev mörkt så sen satte jag igång med storkok.
Jag putsade och stekte yta på en stor fransyska på 2½ kilo och sen fick den stå och puttra med det avskurna fettet i grytan och buljongtärningar i flera timmar. Den blev mör och föll isär tidigare än de brukar göra så den var kanske extra mör? Tror det tog 4-5 timmar, det brukar ta 7-8.
Jag gjorde också en stor batch med soppa. Näör både soppan och köttet var klart hade jag i lite av köttet i soppan, men jag skar det i småbitar först.
Framåt sen eftermiddag kom snälla L förbi med en påse morötter till soppan. Jag hade sett på Facebook att hon skulle åka och handla och hon bor inte alls långt ifrån mig, så jag smsade och ett par timmar senare fick jag en påse morötter! Perfekt!
Resten av kvällen tittade jag på de sista avsnitten jag har av True Blood.





4 kommentarer:

Jenny G sa...

Äggkokare. Så jäkla bra! Ett av de bästa köp jag gjort. :D

Lät himla smaskigt med köttet, I love meat!

Nova sa...

Jag är lite prylgalen men inte med hushållsmaskiner. De tar för mycket plats, är för jobbiga att rengöra och används för sällan ;-)
Jag brukar googla "Koka ägg" och det finns en hemsida med vikter och timer och hela kitet. Men jag kokar inte ägg särskilt ofta egentligen.
Jag gör förresten bröddeg för hand också...

Nova sa...

Köttet är förresten jätteenkelt att göra, det tar bara tid. Kolla så att det inte kokar torrt och låt det stå på låg värme tills det faller isär.

Jenny sa...

Tack för tips! Ja, jag äter ju ägg väldigt ofta men har aldrig lyckats lära mig koka dem "manuellt", så för mig är det perfekt att bara ställa äggen i kokaren, måtta upp vatten och sen gå därifrån och glömma dem. Vilket ju var det jag gjorde innan också, men då hade jag inget larm som påminde mig eller hjälp att hålla rätt temperatur. :D