torsdag 9 augusti 2012

I Stockholm kan ungdomarna inte bugga

27/7 På fredagen tog jag mig slutligen iväg till Västervik och SM för fjordhästar. Enligt hitta.se skulle resan ta3 timmar och 15 minuter, mycket kortare än vad jag hade gissat och det var ju trevligt.
Innan hjag körde ut från Väsby stannade jag och tankade fullt på macken vid McDonalds och då kom det inte tre stycken jättefina, gamla bilar som jag beundrade.

Sen körde jag söderut och det gick bra, vid Nyköping körde jag av och åkte till Hööks, problemet var bara att det var så nybyggt att navigatorn inte visste var det låg och när jag tog en närliggande väg så körde den mig ett långt varv i Nyköping tills jag kom till där jag kört av motorvägen...
Nåja, jag stannade där för att handla åt en kompis som behövde en flugmössa till hästen och ett par handskar till sig själv. Hon hade efterlyst hästsportaffär i Västervik varpå jag erbjöd mig att handla på vägen, men fick reda på det när jag redan lämnat Väsby, det var därför jag stannade i Nyköping istället.
Hon kostade mig slutligen över 800:- i egna köp, hade jag inte gått in hade jag ju inte kommit ut med en massa bra saker som jag bara måste ha. En ridhjälm för 279:- till exempel, det går ju knappt att hitta billigare och jag vill inte behöva låna av andra hela tiden.
Två par handskar för att de är bekväma och var på rea och jag vill ha både till ridning och annat.
Och så hittade jag två täcken till Turre, de var så snygga, tjocka och billiga att jag bara var tvungen att köpa dem.

Ett lite dyrare lyckades jag i alla fall inse att jag inte behövde och lämnade det.
Jag körde vidare och när jag kom till Norrköping följde jag navigatorn snarare än skyltningen och hamnade på en slinga rätt igenom stan...
Till slut var jag i alla fall på rätt väg och kom fram till tävlingsplatsen på eftermiddagen då alla tävlingar var slut för dagen.

Det var bruksgrenarna och fast de är mina bästa grenar så måste jag erkänna att de är rätt tråkiga att titta på.
Lite senare var det dags för invigning och alla hästar kom in på sandbanan och ställde upp och sen höll ordförande tal från sin vagn, det såg rätt lustigt ut när han ställde sig upp för nationalsången. Kan inte tro att det är något man förväntas göra egentligen.
Fina hästar och goda vänner kunde jag glädjas åt och även om några av hingstarna blev lite uppspelta i trängseln så skötte de sig bra allihopa.
Jag träffade en hästkompis som stod i vårt första stall och vi kände varandra rätt länge tills hon flyttade iväg till Örebro för runt 10 år sedan. Hon är inte fjordhästmänniska, men faktiskt tävlade hon min häst en gång i just Örebro (1992). Hon har halkat in på fjording igen eftersom hon även nu råkar känna folk som är fjordingfrälsta. Vi bestämde att ses i stallet om en stund och sen åkte vi till Västervik för att äta.
Vi hittade en kinamatsbuffé som var rätt trist och dessutom inte hade ett enda bambuskott i något, de ville ha 8:- för ett vanligt glas vatten också så det vägrade jag att betala, men då sa han att jag kunde ta vatten i alla fall. Jag äter ju aldrig så mycket att jag inte går back på en buffé, så att betala för kranvatten är uteslutet.
När jag kom tillbaka till tävlingsplatsen sökte jag upp Östgötarna och sen hängde jag med dem resten av kvällen och natten. De är kul och annorlunda och jag är alltid välkommen. De ställde fram en bil och började spela musik från den och strax senare buggades det för fullt i mörkret på parkeringen.
Vi hade flera ungdomar bland oss som var strax över 20 år gamla och de kunde alla bugga! Jag berättade att man aldrig skulle hitta en vanlig ungdom i Stockholm som kunde dansa överhuvudtaget på det där sättet och de blev väldigt förvånade och ville att jag skulle berätta hur ungdomar gör i Stockholm. Ja, vad ska man säga? De vaggar väl mest till musiken och så, någon pardans är det ju inte frågan om.
Jag har alltid velat kunna dansa och de övertalade mig att låta A visa mig hur man gjorde, han är väldigt duktig och hade tålamod med mig medan jag inte kunde göra de mest enkla steg och rörelser. Mycket av min energi går åt att känna mig dum och generad snarare än att dansa tyvärr.
Vi lät väldigt mycket och högt och ändå var det inte alls som gnällde på oss även om någon kommenterade vårt sångval morgonen efter eftersom killarna satte igång att sjunga någon konstig låt, men då var jag oskyldig för jag hade gått och lagt mig vid det laget.
Jag var dock där när killarna satte igång att sjunga Kolmårdstroll för M och jag älskar när de gör det.
Har ni hört den?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yiKg_eOfmtM




Sen bäddade jag i bilen och insåg att det blir en stor höjdskillnad mellan lastutrymme och resten av bilen när man fäller sätet så det funkade inte. Slutligen när jag provat att ligga i baksätet så bäddade jag med madrass och grejer i passagerarsätet istället och fällde sätet och då fick Turre sova i sin bur.
Konstigt nog somnade jag ganska fort och sov rätt så bra med tanke på omständigheterna.















Inga kommentarer: