fredag 10 augusti 2012

När greker dansar är de livsfarliga


1/8 På onsdagen fick jag gå upp tidigt och duscha, jag skulle vara på Arlanda vid 7-tiden. Jag hade inte hört av L något sedan jag köpt biljetten men skickade nu ett sms och frågade om de kunde hämta upp mig på vägen. Men de var sena och hade ett ärende att göra så slutligen tog jag en taxi istället. Jag väntade en stund och sen ringde L, han och en kompis stod en bit bort, hans fru och mellanbarn var där också. Vi gick in och checkade in, men eftersom det var Charterstolar och vi hade olika bokningsnummer så fick vi inte platser bredvid varandra och dessutom fick man inte byta.

Jag satt långt bak och försökte sova under resan, jag reser ju aldrig charter och insåg inte hur jäkla jobbigt det är. Resenärerna är orutinerade och tar lång tid på sig i säkerhetskontroller och boarding och sånt, men det är inte värst, det värsta är att flygvärdinnorna aldrig håller käften! Det annonseras än det ena och än det andra. Som längst tror jag att det var tyst i 10 minuter i sträck, precis lagom för att man ska slumra till och sen skräller det till i högtalarna och de talar om att vi nu kan beställa allt möjligt skräp och plocka upp det på hemresan... Strax senare annonserade de att vi strax skulle kunna köpa oss en drink osv. osv. inte en lugn stund för att vila lite.

Vid 13 ungefär landade vi i Kavala, Grekland. L's "Svenska" kusiner kom och hämtade oss i L's bil och körde oss till byn. När vi kom fram hade L's mamma dukat fram en härlig lunch och jag var överlycklig över att få smaka på hennes vällagade mat igen.
Tanken när vi åkte från flygplatsen var att åka direkt till havet så fort vi lämnat av packning, hälsat på L's mamma P och ätit lunch. Men lagom tills vi satte oss för att äta var himlen nästan svart och strax senare började det ösregna och åska och blixtra.
Typiskt min tur, precis så var det förra gången jag var där för 2 år sedan. Det regnade, stormade och åskade och var runt 25-28 grader och molnigt när det inte regnade. Hemma i Sverige var det värmebölja, 35-39 grader varmt och klarblå himmel i 2 veckor. Det blev förstås regn och rusk lagom tills jag kom hem igen...
Grekerna var glada däremot för det hade varit värmebölja veckan innan och de ville ha lite regna för svalkans skull.
Eftersom vi inte kunde åka till havet så åkte vi och hälsade på L's släkt istället, de finns över hela byn, de bor väldigt tätt. Trots att jag faktiskt inte kan kommunicera med dem så har jag faktiskt saknat dem som om de vore min egen släkt. Jag förstår lite, lite grekiska, men när de tjattrar på och diskuterar saker så hänger jag inte med och uppfattar bara nåt ord här och där så att jag i bästa fall kan gissa vad de pratar om. Jag behöver nog mer tid i Grekland men det är ganska slitande att inte fatta, man blir väldigt trött i huvudet.

När vi kom till kusinen S var henne barnbarn A (8 år) där och hon ville leka med mitt hår så det fick hon. Hon flätade, borstade och grejade och plötsligt ojade hon till och såg generad ut, den runda borsten hade fastnat i mitt hår. Jag har en massa tunna hårstrån och de är ju väldigt långa också, grekerna är inte vana vid sånt hår. Hon hade försökt att lossa borsten själv först vilket hade gjort att hon effektivt snott till det tre varv. Det gick inte att se var håret började och slutade och efter att L tagit en titt och sett skrämd ut så bad jag honom att hämta de vuxna kvinnorna. Först kom M och försökte lossa håret, sen kom A's mamma och det var hon som slutligen efter nästan en timme fick loss mig. Under den timmen var de redo att ge upp och ville klippa loss den, men mitt hår är ju jättelångt och har tagit 14 år att spara ut, inte sjutton får de klippa av en halvmeter!
A's mamma S gav dock aldrig upp och attans vad de svor åt A, men hon bara log för hon vet att de alla avgudar henne. 
Mycket hår gick sönder och ramlade av, men jag tror inte att någon mer än min frisör kommer att märka det, så det gick rätt bra i slutänden.
Vi gick tillbaka hem och gjorde oss i ordning och sen mötte vi kusiner och hela resten av släkten vid en byfest på sportplanen i byn. Där spelades musik på scenen och det serverades souvlaki. Lite skillnad på deras snabbmat och våran i Sverige måste jag säga. Sen är jag ju väldigt kinkig då det gäller fett på kött, men annars var det helt perfekt mat. 
Sen började folk att dansa, det är så häftigt att i stort sett alla dansar och i precis alla åldrar. I Grekland är det inte det minsta töntigt att dansa på fest, alla gör det.
Killar, tjejer, barn, tonåringar, vuxna och gamla, helt huller om buller och du tar bara tag i den sista i ledet och dansar iväg oavsett vem det är och om du känner den eller inte.
Det enda som var lite oroande var väl att de dansar vidare vad som än händer och lilla M som låg och sov i sin barnvagn höll på att bli neddansad och till slut satte sig hennes morfar resolut mitt i dansen för att tvinga folk att väja för honom.
Det är ju också en trevlig sak, man tar med sig även de små barnen och sen när de är trötta somnar de utan problem trots den höga musiken och livet och rörelsen, underbart!
Till slut var vi så trötta att vi höll på att ramla av stolarna så vi bestämde oss för att gå hem, men precis då dök en annan kusin upp, Ad som jag hoppats på att träffa och jag fångade hans blick när han närmade sig sin brorsa vid andra sidan bordet. Han hade ju ingen aning om att jag skulle komma så han blev glatt överraskad och rusade fram och hälsade och puttade nästan undan L på vägen och fick sig en pik för det. Det trista är att vi verkar ha samma humor och så, men han kan ingen engelska och jag kan bara några ord grekiska...
Slutligen tog vi oss i alla fall tillbaka hem, problemet var bara att byfesten var på andra sidan trädgården så det lät nästan lika mycket i sovrummet som på planen. Jag hävdade dock bestämt att jag inte skulle ha svårare att somna i detta liv än lilla M och jag fick rätt.
Jag vaknade däremot flera gånger av att jag var jättevarm.



Inga kommentarer: