torsdag 23 augusti 2012

Skogsmagi




19/8 På söndagen gick jag upp relativt sent, K hade redan blivit hämtad för länge sedan av L & L, de skulle provåka buss och tåg och göra lite turistgrejer.
Själv åt jag en snabb frukost bestående av äggmackorna som blivit över från gårdagen och sen tog jag svampkorgen, blåbärshinken och Turre och så åkte jag ut i skogen.
På vägen ringde jag S och sa att jag tänkt mig göra bruchetta till middag och frågade om hon ville komma och det ville hon, vi skulle höras senare.
Jag började med att leta svamp i skogen, men eftersom någon annan parkerat där jag brukar stå så antog jag att de skulle gå där jag brukar gå, så jag tog en alternativ väg som jag aldrig tagit innan och plötsligt var jag mer eller mindre vilse... Inte så att jag inte skulle kunna ta mig tillbaka men tillräckligt för att vimsa hit och dit utan att veta vilken väg jag skulle ta dit jag ville gå.
Men jag hittade intressanta saker, ett älgtorn som tycktes vara övergett sedan länge, konstiga svamp-mögel och en halvt uttorkad bäckfåra som lika väl kunnat ligga mitt i ett reservat i Afrika med tanke på hur många spår som ledde dit och hur de grävt efter vattnet...
Det var ett vackert soldis mellan träden och det var behagligt varmt och Turre gick nöjt i hälarna på mig.
Efter knappt en timme kom jag fram till det lilla stig-vägskälet jag siktat på och strax senare var jag där jag plockat mängder med trattkantareller förra året. Än finns det inte mycket där dock, vi hittade däremot en bit av en boll som jag minns att Turre lekte med förra året när vi var i de krokarna, kul sammanträffande.
Jag hittade inte en enda stackars kantarell och bara en näve med trattisar. Antingen var det jag som varit framme, det var ju bara en vecka sedan jag plockade rätt mycket just där, eller så var det de andra som parkerat på samma ställe...
Jag bestämde mig i alla fall för att ge upp, så jag gick till bilen och lämnade korgen och hämtade blåbärshinken och både jag och Turre passade på att dricka lite vatten innan vi gick vidare.
Sen stannade vi inte långt från bilen och plockade blåbär. Det är väldigt bekvämt att ha med Turre som livvakt i skogen, jag kan koncentrera mig fullt på blåbär och om jag hör något ljud jag inte känner igen så kollar jag på Turre, om han är lugn så är det inget att oroa sig för. Han sitter stolt med huvudet högt och sniffar i luften och lyssnar noga på alla ljud, jag behöver inte påminna honom om att stanna hos mig, han gör det för att han vet att jag är sårbar där jag sitter i blåbärsriset och han tar sitt uppdrag på stort allvar.
Jag plockade blåbär i nästan 2 timmar och hade nog inte mer än kanske 2 liter när jag kom därifrån, plus en del som mosats in i mina byxor...
Blöt i baken och om knäna satte jag mig i bilen och åkte till Eurostop för att handla. Jag kom hem med alldeles för mycket, man ska ju inte handla när man är hungrig det vet man ju egentligen.
När jag kom hem frågade jag grannen M också om hon ville komma och äta bruchetta och även hon tackade ja. Strax senare dök S upp och började hjälpa till att kärna ur tomaterna medan jag satte igång att koka en ny stek och på en annan platta, rödbetor.
Jag bakade också 3 blåbärspajer parallellt med detta och när S kärnat ur tomaterna gjorde jag bruchettaröra och rostade mackor och fixade. Sällan har jag lagat så mycket mat på så kort tid!
Enligt rapporter vi fått så ösregnade det i Stockholm, men hos oss kom det ett par droppar och sen blev det inget mer, så vi satte oss ute och åt vår bruchetta och snackade skit. Det var inte kallare än att vi kunde sätta på oss ponchos och vara rätt bekväma.
Lagom tills jag stod i köket och diskade upp så kom K, L & L, med sig hade de också sin dotter som jag inte sett på jättelänge, den enda av dem som jag egentligen känner sedan tidigare.
Kul att se henne även om det bara var för en kort stund för sen behövde de åka allihopa och de lämnade K och åkte vidare.

K gick in i sitt rum och skypade medan jag och M åt blåbärspaj. M föreslog till K att vi skulle promenera bort till busshållplatsen för att hon skulle hitta ordentligt nästa morgon, K sade ja tack och vi planerade att gå en stund senare. Men sen kom M på att hon är mörkrädd på landet så vi fick övertala henne att hon var ganska trygg mellan mig och K och att även Turre kan vara till hjälp i skarpt läge även om han är liten.
Strax senare gick vi mot busshållplatsen och eftersom vi inte var riktigt överrens om vilken som var vettigast att gå till så gick vi först till den ena och sen vidare till den andra och sen hem. Vi gick nog 4-5 kilometer i alla fall och det var ju bra motion.
Jag vart lite glatt överraskad att vi är så internationella att informationen på busshållplatsen fanns även på Engelska i vår lilla kommun.
Vi var borta någon timme och sen gick K och lade sig och jag tittade på TV-serier en stund.
När jag väl kom i säng kunde jag inte somna utan somnade först vid 4.30 eller nåt sånt.













Inga kommentarer: