måndag 13 augusti 2012

Man äter dem med ben och allt




4/8 På lördagen åkte vi för att träffa L's kompis G och testa hans strand som han rekommenderat. Han hade sagt att den var så gott som tom och visserligen fanns inga parasoll men det kunde han ta med sa han. Han är väldigt välordnad och täcker till och med över bilen så fort han parkerar den, själv hade jag inte orkat hålla på.
Ungefär mitt på dagen kom vi ned till stranden och den var precis vad han lovat, så gott som tom, med rent vatten och lite större sandkorn som inte fastnade överallt. Han hade dessutom ställt upp parasollen en stund tidigare så vi hade sval sand att lägga oss på.
Efter att ha svalkat av mig lite halvsov jag i skuggan och hade det rätt bra, killarna gick till cafét en bit bort och köpte frappé åt oss.
Efter ganska många timmar duschade vi av oss, trots att stranden var liten och ganska tom fanns en dusch där...
Sen gick vi förbi en tomt där de hade egna vindruvor och persikor och så tog vi bilen en bit bort för att äta middag.
Jag och L hade bränt oss trots att vi legat i skuggan hela tiden utom i vattnet och jag hade trott att det skulle räcka att vända ryggen från solen för att inte bränna den, men det kan jag tala om att det gör det inte!
Vi beställde in lite olika rätter och det mesta var gott, men min favorit var fortfarande auberginesalladen.
Småfiskarna som både G och L gillar är ingen höjdare tycker jag, den smakar ungefär som stekt strömming och det vill säga, ganska mycket fisksmak. Dessutom är de för små för att rensa bort benen ur, det är tänk att man ska äta dem hela. Men jag tycker att det smakar som om man hade hår i maten då.
I Aten är dessa fiskar mindre och har huvud och inälvor kvar, de smakar värre. Om jag måste välja tar jag hellre dessa.
Jag var väldigt törstig efter min dag på stranden så jag ville ha vattenmelon till efterrätt och det är verkligen jättegott med vattenmelon i Grekland.
Vi åkte hemåt och det var en fantastisk solnedgång och fort går det, solen står lågt på himlen och 1-2 minuter senare är den borta bakom berget...
När vi kom hem var jag trött och lade mig att vila en stund, jag slumrade mest bara, men jag hade fläkten på för fullt så jag hörde inte mycket alls. Jag vaknar av att någon viskar mitt namn och när jag slår upp ögonen står L med ansiktet jättenära mitt för att skrämmas och det kan jag lova att han lyckades med. Jag minns mest att jag blev rädd och sur, men tydligen hade jag av reflex klöst till honom i ansiktet, ha ha, rätt åt honom!
Senare på kvällen mötte vi upp L's kusin A och några kompisar till honom som just kommit tillbaka från stranden (vid 23.30), de hade ätit och satt på en gyrorestaurang. Vi satte oss med dem och tog en cola och sen satt de och snackade om en massa som jag inte skulle ha fattat nåt av alls om inte L skvallrat om vad de sa. De höll på att retas med varandra om tjejer och pikade om hur de andra stirrade på olika tjejer som gick förbi och om hur någon tittade på för unga tjejer och hur en annan tittade på för gamla tjejer. Hade jag fattat vad de sa och kunnat ge svar på tal hade de nog valt ett annat samtalsämne...
A köpte en pannkaka till mig, en med krossat kex och choklad. Det var väldigt gott men jag hade fördragit en med banan och choklad så som jag bett om, det hade nog varit mindre sött. Men så kan det gå när man inte pratar tydlig grekiska.
När vi kom tillbaka hem igen så fastnade vi på balkongen och satt alldeles för länge och snackade en massa.





Inga kommentarer: