torsdag 23 augusti 2012

Fantastiska människor och god mat



18/8 På lördagen vaknade jag sent och gick uppför att äta frukost, men det hann jag inte för någon ringde på bilen och jag fick åka direkt till jobbet för att visa den.
Jag har en känsla av att det var vänner till han som kollade den på fredagen, för de kommenterade exakt samma saker som han anmärkt på, men lade inget bud utan åkte bara.
När jag kom hem igen diskade jag upp lite grejer som fått stå sedan kvällen innan och så dammsög jag igen. Det är verkligen inte praktiskt med svart golv när man har katt och hund...

Jag vek den tvätt som var torr och ställde ut torkställningen med resten av dem ute på verandan.
Jag drog också ut motionscykeln som stått inne i gästrummet för att den är för tungcyklad för att användas för lågintensiv motion medan man tittar på TV. Nu får den stå på verandan tills jag bestämt mig för vad jag ska göra med den.
Om jag hade energi skulle jag sälja den, diskmaskinen som står på trappen och lite ditt och datt på Blocket, men efter det här med bilen känns det så tröstlöst...
Sen dök nya Room maten K upp med sina extraföräldrar, K's mammas kompis med man.
De bor större delen av året i Kalifornien där K bor och på somrarna åker de hem till Sverige.
Frun är från USA men han är svensk.
De var jättegulliga allihopa och jag stekte äggmackor och gjorde te och frappé till oss. Själv hade jag ju fortfarande inte ätit frukost och de hade ju kört från Göteborg under dagen.
Sen åkte L & L och K började packa upp i sitt rum, hon hade tagit med sig presenter till mig, en fin flaska vin, två doftljus och handsprit med god doft.
När K packat upp det mesta tog vi en promenad på ridvägarna mot Högvreten och på vägen tillbaka sprang vi ett par hundra meter bara för att testa hur vi sprang tillsammans. Vi hade ju varken skor, kläder eller BH för att springa men om hon inte tröttnar på att springa så kort sträckor som jag kan så ska det nog gå bra.
När vi kom tillbaka tog jag en dusch och började göra mig i ordning för middagen L & L bjudit in mig till under kvällen. De hade bokat bord på Fem Små Hus och jag såg verkligen fram emot både restaurangen och sällskapet.
Redan direkt efter duschen hade jag problem med att jag svettades så mycket att det var svårt att ta sig för att sminka sig. men till slut var jag klar och vi åkte mot hotellet i Infra City för att möta upp med L & L som skulle ta egen bil.
När vi kom in till stan var det en massa folk överallt och det var någon typ av festival. Jag vet inte om det var därför, men när vi skulle svänga höger mittemot NK så var det avstängt, men inte förrän det var försent att ångra sig, så vi hamnade helt på avvägar och anlände till restaurangen nästan 15 minuter försent.
Fem Små Hus är en av mina favoritrestauranger, det är vacker miljö, mycket historia, trevlig personal, god service och jättebra mat!
Även denna gång var det jättebra mat, jag valde lättgravad älgstek till förrätt och kalvfilé Anna Lindblad till varmrätt. Till efterrätt valde jag färsk frukt och bär med smält vit choklad.
Jag gillar inte vit chocklad egentligen, men i övrigt var allt fantastiskt.
K övade svenska med både killen vid grannbordet, oss och servitrisen och hon är väldigt duktig med tanke på att hon varit i Sverige i några dagar bara.
Efter middagen gick L & L vidare för att träffa några vänner från Kalifornien, jag och K åkte mot Tudor Arms. Det visade sig vara tvärtomt därinne och jag presenterade K för quizmaster-J och J från ägarfamiljen och sen åkte vi hemåt för K var trött.
När vi kom hem tittade jag på TV-serien 30 Rock, den har sina poänger men kommer aldrig att bli en favorit.
K satt på sitt rum och skypade med sin familj, hon saknar dem redan rätt mycket tror jag.

Inga kommentarer: