tisdag 14 augusti 2012

Bukefalos bodde på ett berg



7/8 På tisdagen var det min sista dag och vi hade en hel del att göra. Äntligen hade vi hittat en biljett hem för mig, men det kostade på... Den skulle gå från Thessaloniki och dit är det 16 mil från byn, den skulle gå 4.50 på morgonen och den skulle gå via Zürich... Dessutom kostade den 3000:-, men då fick jag visserligen en retur samma väg i September, vi får väl se om jag gör något av det...
Vi körde L's moster till banken och så åkte vi till en elektronikbutik för att köpa en ny kaffemixer åt mig, den gamla börjar ge upp.
L stannade utanför med sin moster och jag hackade mig fram med hjälp av min begränsade grekiska, en tysk grek som stod i andra kön och så förstås lite kroppsspråk och sunt förnuft.
Jag lyckades försäkra mig om att de inte hade en blå mixer så som jag helst velat så jag tog den röda.
Jag köpte också en extra, liten mixer för att ta med på resor.
Jag hittade en batteridriven pepparkvar också och den kostade bara runt 100:- så den köpte jag också.
Jag fick rabatt på mixern eftersom jag köpte utställningsexet och det gav de fast de säkert insåg att jag inte kunde tala för mig på grekiska, det är ju trevligt att de inte utnyttjar det.
Kaffe hade jag köpt ett par dagar tidigare på Supermarket när vi var och handlade mat.
På eftermiddagen åkte vi in till Drama för att hämta min biljett och för att betala den, kusinbarnet K följde med för att hjälpa till.
L släppte av oss i stan och åkte för att se om han kunde parkera, K tog med mig in i butiken och pratade med sin farbrors kompis där som fixat biljetten. Han pratade engelska så sen ordnade jag och han resten. Bara några minuter senare var vi på väg ut igen och då var det betalat och klart.
Vi åkte hem igen och åt lite lunch och sen åkte vi till G's strand igen, men nu hade han åkt till Aten så vi var ensamma och kom till och med ihåg att ta med egna parasoll.
Det var en riktigt het dag, upp till 42 grader varmt, men på stranden känns det alltid bättre. Strax efter att solen börjat skuggas av träden bakom stranden kom en kille seglande i fallskärm och plötsligt kraschlandade han nästan i huvudet på några som satt snett bakom oss.
När jag gick för att duscha av mig tyckte jag att jag hörde någon förvånat nämna Drama, som om han seglat ända däirfrån, men kan det verkligen vara möjligt? Det måste vara minst 7-8 mil därifrån. Men fågelvägen kanske det inte är omöjligt. Fast frågan är om han var duktig nog så som han kraschade rätt ned i betongtrappan...
Solen gick ned innan vi fått tillräckligt med sol, min sista dag hade jag velat få lite mer, men sen åkte vi hemåt.
Ruinen på berget är Alexander den stores stall, där bodde hans välkända häst Bukefalos!
När vi kom tillbaka till byn åkte vi direkt till macken och L kollade igenom bilen före vår nattliga färd till Thessaloniki. Jag läste en engelsk manual åt K under tiden och löste ett problem de hade med en bilstereo. Jag gillar sättet de bara sitter och hänger tillsammans så där på kvällen, snackar lite skit, ordnar lite grejer och sen går de hem.
När vi kom tillbaka packade jag det sista och konstigt nog hade jag inga problem alls att få ned allt i väskan trots att jag nu hade kaffeburken, två mixrar och en pepparkvarn... Det var ju fullt på vägen dit, hur kunde det vara plats kvar nu? Sånt gör mig nervös.

När vi samlat oss lite vid strax över 22 så satte vi oss i bilen jag, L och hans mamma. Jag ville bjuda dem på middag som tack för gästfriheten, så vi åkte ned till grannbyn. Det är alltså byn med floden och det är så mycket svalare där, det var till och med bekvämt trots att det fortfarande var löjligt varmt hemma i byn.
När vi satt på restaurangen så undrade vi varför det var så tomt, vi var de enda gästerna. Då kom P på att ägarens bror hade dött under dagen och i Grekland håller man restauranger öppna av princip även om sånt händer, men kulturen säger också att man inte går dit och äter fast det är öppet, av respekt för familjen till den döde.
Vi visste inte att det hänt förrän det var försent och gjorde alltså bort oss lite och visade inte tillräcklig respekt, men egentligen var det ju en tillfällighet att vi överhuvudtaget visste det så det var inte mycket vi kunde göra åt saken.
Vid 23.45 kramade jag L's mamma och sa hejdå och sen åkte vi till L's kusin med man för en fika och sen skulle han följa med oss till Thessaloniki för att hålla L vaken på hemvägen.
S pratade med mig igen och jag förstod som vanligt mer av vad det hon sa än vad de andra säger.
Hon och L's mamma har mer tålamod, kanske för att de själv flyttat till land där de inte förstått språket. P bodde i Sverige i ganska många år, S bodde bara där i 1 år, men de vet hur det känns att inte kunna kommunicera.
P pratar Grekiska med mig tills jag inte förstår, då byter hon till Svenska. S kan inte svenska eller engelska men ger inte upp förrän hon fått mig att förstå. Hon anstränger sig också mer än de andra för att förstå mig.
Om jag umgicks med bara P och S i två veckor skulle jag nog lära mig massor!
Vid 1.40 åkte vi mot Thessaloniki och vägarna var jättefina!
Inte förrän vid 3.30 var vi framme på flygplatsen och efter att L parkerat bilen checkade jag in och sen köpte vi en kaffe och satte oss en stund och fikade.
Vid strax efter 4.20 följde de med mig in till säkerhetskontrollen och vinkade hejdå och strax senare var jag på väg till Zürich.




Inga kommentarer: