tisdag 14 augusti 2012

Tiden står stilla i luften




8/8 Onsdagsnatten/morgonen var förstås tung, mitt plan lyfte från Thessaloniki klockan 5 på morgonen och jag var framme i Zürich vid 6.10. Jag hade haft stor tur med platstilldelningen och hade rum att helt sträcka ut benen eftersom jag satt makom en nödutgångsrad men framför mig fanns inget säte alls. Gubben bredvid mig tittade surt på mig, han var mycket längre och större än jag, men jag bestämde mig för att inte vara så jäkla snäll jämt utan att njuta av att ha tur för en gångs skull. Dessutom satt hans fru eller kompis vid nödutgången på andra sidan gången och hon var inte mer än en tvärhand hög så de  kunde ju ha bytt i sånt fall.
Himlen var väldigt vacker från planet och vi flög ju liksom tillbaka i tiden men norrut samtidigt, så det höll sig ungefär lika hela tiden.
När jag kom till Zürich hann jag mest bara att gå till nästa flyg, jag tänkte inte ens på att jag kunde handla taxfree...
Planet till Stockholm lyfte 6.50, 40 minuter efter att det andra precis landat.
De sålde taxfree på planet så jag köpte en fin whisky till pappa som tack för hjälpen med hunden.
Vid 9.10 landade jag äntligen på Arlanda och brorsan stod och väntade på mig när jag kom ut och så åkte vi raka vägen till jobbet.
Enda sömn jag fått var ett par minuter här och där på planet.
Jag var på lysande humör när jag kom till jobbet dock, men det varade bara ett par minuter. Jag gick upp för att ta en kaffe direkt och de andra satt och fikade, jag tände lampan i taket och skojade om att tur att jag kommit hem annars hade de fått fortsätta att sitta i mörker på fikat. Jag fick en rungande utskällning för att jag tände i taket och sen var veckan förstörd...
Jag vet inte hur det är med er, men jag kan inte sitta i mörker mitt på dagen, då mår jag fysiskt dåligt och blir så trött att jag har svårt att hålla mig vaken. Jag får också huvudvärk eftersom jag får antränga ögonen för att se, då det kommer motljus från fönstren.
Vid 14 på eftermiddagen var jag för trött för att stanna kvar på jobbet och brorsan skjutsade hem mig och min väska.
Min sommargranne M hade hunnit flytta ut till huset bredvid från stan medan jag varit borta och nu tog hon en promenad runt tomten med mig när jag kollade läget där.
Jag tog upp några lökar och kollade potatisen, det har gått bra med det i år.
Vid 15 gick jag och lade mig och sov som en stock i 3 timmar och kom bara upp för att jag under en längre tid försökt att väcka mig själv.
Sen åkte jag och handlade och köpte revbensspjäll, det är nog första gången jag har gjort det tror jag.
När jag kom hem bakade jag bröd, stekte aubergineskivor doppade i mjöl, gjorde vitläksyoghurt och diskade upp efter mig. Varifrån all energi kom vet jag inte, men den räckte inte till uppackning och tvätt.
Judas hade visst gett upp hoppet att jag skulle komma hem så han kom hem väldigt sent men blev väldigt glad att se mig.
Jag tittade lite på ER medan jag plockade ögonbrynen som växt som ogräs under veckan i Grekland och sen kom jag i säng i relativt god tid och somnade på stört, liggandes på rygg. Jag som inte kan somna på rygg...

Inga kommentarer: