onsdag 15 augusti 2012

Att laga mat medan man snackar


13/8 Måndag och dags för jobb igen... När jag gick upp på morgonen sov G fortfarnde som en stock på soffan och eftersom M lovat att skjutsa honom till tåget senare så gjorde jag frukost och åkte till jobbet.
Under dagen blev min tid lite upphackad på jbbet, mitt i måndagsmötet kom ett par kunder in och behövde hjälp och även om det blev lite strul med dagen på grund av det så är det trots allt så attdet alltid är trevligt att de kommer förbi. Mycket bättre att ha möten öga mot öga än i telefon eller via mial.
På eftermiddagen ringde G och undrade nåt eftersom jag bett honom per sms att kolla om han kunde få igång mitt trådlösa bredband. Tydligen har någon varit inne och mixtrat med det, lite läskigt eftersom det antingen är en granne eller kompis som måste ha gjort det, men jag försöker att inte tänka på det och hoppas att det inte blir mer än så.
Nu satte han i alla fall lösenord på det för att det inte ska hända igen.
Efter jobbet åkte jag direkt till Ica, jag hade bland annat slut på mjölk men behövde handla lite annat också, som till exempel kattmat och grönsaker. När jag kom till kassan blev det lite drygt 600:- och jag skulle ta upp kontokortet och betala... ingen plånbok...
Jag hade handväskan med, men plånboken låg inte i den.
Som tur var stod kompisen L i nästa kassa och så fort jag såg henne frågade jag om hon kunde betala åt mig och det kunde hon, så jag förde över pengar till henne senare på kvällen. Det hade inte varit kul att behöva åka över 1 mil extra för att hämta plånbok och tillbaka för att betala...
Plånboken visade sig ligga i fotoryggsäcken jag haft med mig in till stan på söndagen.
Strax efter att jag kommit hem kom AK över för att fika, hon gick i samma klass som min syrra i gymnasiet och jag har inte träffat henne på minst 15 år, kanske 20.
Hon höll mig sällskap medan jag diskade, packade upp matvaror, matade Judas och Turre och fixade fika.
Jag behöver ju tömma frysen så jag plockade ut den där biten seg rostbiff som blev över efter min och l's grillning för ett par veckor sedan och så tog jag ut blocket med märg. Sen slängde jag dem båda (frysta) i en gryta, hällde på ½ liter vatten och smulade ned en köttbuljongtärning och så satte jag plattan på 3:an.
Resten av eftermiddagen/kvällens att jag och AK och snackade i munnen på varandra ute på verandan. Till slut var klockan mycket och vi frös båda två och AK åkte hemåt, klockan var nog kanske 21.30 då...
Jag lät köttet puttra vidare i flera timmar och hällde bara på lite vatten när det började bli för torrt. Jag tror att det puttrade i sammanlagt 7 timmar eller nåt sånt och när jag skulle provsmaka det föll fibrerna bort jättelätt och smakade så gott att det inte gick att sluta provsmaka!
Jag vet inte vad det var som gjorde att det blev så aromatiskt men jag är rädd för att det var märgen... det blir ju skitjobbigt att fixa märg varje gång man vill göra sånt kött.
Köttet smakade ganska exakt så som "Crispy Duck" smakar i China Town i London och jag funderade på om det var så jag skulle äta den. Men nu var ju klockan mitt i natten och jag lade in den i kylskåpet och gick och lade mig.
Till middag hade jag ätit auberginesallad med tomat, olivolja, salt och fetaost och M kom över med nyckeln strax senare. Jag liter mer på att hon har koll på sånt än att G har det, så hon fick ta ansvar för larm och lås.

Inga kommentarer: