måndag 30 januari 2012

Vet du vad en "tjirp" är?

22/1 När vi vaknade på söndagen var det inte alls lika kallt i stugan men det var kallare ute och mer snö. Det hade snöat runt 10 centimeter och alla våra spår hade snöat igen. Vi gick upp vid 10.30 ungefär och bestämde oss för att inte elda i spisen, det skulle ju bara bli besvärligare att raka ut askan om det var en massa glöd också. Jag gjorde därför ett glas frappé åt mig och A och så åt vi varsin pannbröd som blivit över sedan dagen innan och A tog en skiva av det andra brödet vi bakat. Vi har förresten kommit på ett ord för vad jag gör när det låter konstigt i min hals efter operationen, jag "tjirpar", det är luft som åker fram och tillbaka och det låter på alla möjliga sätt, men mest som tjirpar som sagt...
Sen satte vi igång att packa ihop våra saker och L och A diskade de få saker vi använt sedan förra diskningen medan jag rakade ur spisen. Sen packade jag bilen och sopade golvet och torkade av bänkarna och bordet och tog bort all stearin som droppat ut på det. L och A gjorde rent diskbaljorna och sen gick de och städade i bastun efter Jus kompis som inte kunde raka ur askan eftersom det fortfarande brann i kaminen när han åkte därifrån.
Vid 13 ungefär var vi klara att åka, vi hade bestämt oss för att åka till Gripsholms Slott på vägen hem. Jag har inte varit där sedan jag var i ungarnas ålder och de har aldrig varit där. Ju och A's lillebror hade kollat på nätet för att se att de hade öppet på söndagar och vilka tider. De skulle stänga klockan 16 eller 17 och vi dök upp vid 13.30 ungefär. Men då visar det sig att de inte har öppet under vintern... Det kanske hade varit bra att komma ihåg att uppdatera hemsidan? Tänk om det inte legat på vår väg hem, tänk om vi åkt dit bara för det.
Nu tog vi istället en promenad runt slottet i den iskalla snålblåsten och nu var vi inte alls klädda för den kylan, vi hade ju tänkt att vara inne i slottet. Det satt en hel del folk ute på isen och pimplade och det såg väldigt kallt ut. Det snöade en del och A hittade en gång där det tidigare blivit is och nu hade blivit en bra isbana med snötäcke över och sen åkte de på fötterna båda två tills A drattade på ändan ordentligt.
Än en gång ställde de snällt upp som fotomodeller trots att de egentligen inte gillar att bli fotade.
Vad de gör på bilden när de hoppar så konstigt , det vet jag faktiskt inte...
Besvikna och kalla satte vi oss i bilen och åkte hemåt, vi var ju en bit på väg redan så det kändes inte som om det var så långt. Vi lämnade A hemma på åsen och sen åkte vi och hämtade Turre och så åkte vi hem. Jag kom hem till ett hus med bara 13 grader och var åter tvungen att elda för att få värme. Skillnaden är att min kamin är så effektiv att man känner skillnad nästan direkt  och efter 2 timmar är det runt 20 grader i alla fall.
Turre var nog rätt nöjd med att vara hemma och var nog rätt trött efter helgen, han somnade i soffan och på nät vänster "ramlade" han visst ned med huvudet före från kudden och låg kvar med ändan där uppe och sov vidare...








Inga kommentarer: