fredag 27 januari 2012

Nej, dem opererar vi bort!

19/1 Mitt på dagen på torsdagen åkte jag från jobbet för att åka på läkarundersökning på Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Jag har aldrig varit där tidigare och det var en utmaning att komma till rätt ställe, det finns ingen som helst logik i alla dessa individuella hus. Men slutligen hittade jag rätt i alla fall och fick vänta en stund i väntrummet innan det var min tur. Läkaren som tog emot såg ut att vara 12 år gammal men trevlig var han i alla fall. Han verkade lite överrumplad över mitt rättframma, energiska sätt men var strax med på noterna och skojade och blev lite mer personlig i sitt sätt mot mig. Efter en titt på mina stora, läskiga halsmandlar konstaterade han att det var lika bra att ta bort dem, precis så som jag hoppats alltså. Han undrade vad jag hoppades med att ta bort dem och jag förklarade att jag hoppades på lättare andning och därmed bättre kondition och att målet nog var att kunna springa ett helt lopp, till exempel Tjejmilen eller/och Tjurruset, men det ligger nog en bit in i framtiden. Operationen blir om 2-3 månader och läggs alltså till en redan innan galet stressig vår. Hur ska jag hinna med allt plus 2 veckors sjukskrivning?

På vägen hemåt stannade jag på Möllers Bil i Uppsala för att titta på ny bil. Jag har bestämt mig för att Audi nog är min typ av bil och nu skulle jag se vad som fanns.
Jag blev väldigt väl bemött och fick precis den hjälp jag behövde och slutligen fick jag en nyckel till en Q3 och körde iväg på en testtur. Först åkte jag på lite mindre vägar med lite småköer och grejer sen kom jag på att det kanske var lämpligare att testa bilen på motorvägen eftersom han sagt att den var så stadig, särskilt där andra bilar har problem som till exempel snösträngar i lite högre fart. Jag råkade köra åt fel håll på motorvägen, jag hade bestämt mig för att köra norrut eftersom jag fått för mig att det fanns fler avfarter ditåt, men plötsligt var jag på väg söderut och var tvungen att köra hela vägen till Knivsta-avfarten för att kunna åka tillbaka. Men jag fick i alla fall känna på bilen ordenligt och den var precis så skön att köra som han sagt. Det är en SUV-modell men så pass låg att man ändå inte behöver klättra in i den och det gillade jag. Ja, sanningen att säga blev jag nog lite kär faktiskt. Jag tittade även på en A4 men just då hade de ingen jag kunde få provköra så det ska jag göra en annan dag innan jag bestämmer mig. Q3-an är så pass dyr däremot så om jag vill ha lite extrautrustning så blir den nog för dyr.
När jag kom hem eldade jag, tog ut julsakerna i förrådet och lade dem bara på hög, städa får jag göra i vår. Sen flyttade jag granen från verandan och sopade där, Judas drar ju in barr varje gång han går in genom luckan. Jag lade den på högen med träd som jag ska göra ved av, det är faktiskt lite ved på en gran och det är dessutom det enklaste sättet att bli av med den.
Jag kom plötsligt på att jag glömt att hämta ut klänningarna jag hade beställt, men det kunde vänta någon dag.
Jag tittade på Snobbar som Jobbar och tog det lugnt på kvällen.

Inga kommentarer: