söndag 1 januari 2012

Kan vi hoppas på ett bättre år nu då?

31/12-2011 Jag tog återigen sovmorgon på lördagen, jag hade även den här gången kommit i säng alldeles för sent, runt 5.30 eller nåt sånt... Men så fort jag gått upp åt jag frukost och sen var det full rulle. Först handlade jag igen, jag hade ju handlat fel saker dagen innan. Jag dammsög och skurade bort tassavtrycken Turre och Judas gjort med leriga tassar på det svarta golvet, själva låg de bara och latade sig under tiden,
Jag dukade bordet och bytte värmeljus i alla hållarna. Sen satte jag igång med förrätten. Jag hade bestämt mig för att göra laxbakelser, vad det var, var jag däremot inte på det klara med. Jag hade tittat på flera recept men inget var det andra lika och inget av dem såg ut så som jag hade tänkt mig, de hade helt enkelt fel ingredienser. Jag bestämde mig alltså för att improvisera. Jag skalade räkor och hackade dem och sen rörde jag ihop dem med creme fraische, majonnäs, dill, peppar, salt och citronsaft. När jag smakade av det var jag inte alls nöjd, men nu började tiden att rinna ut...
Alltså stansade jag ut 3 brödrondeller till vardera bakelse och så lade jag en i botten och bredde ut ett lager av räkröran på den, sen lade jag på en till och gjorde samma sak. När jag lagt på den trg edje rondellen bredde jag ett väldigt tunt laget majonnäs på den, som klister liksom, för att fästa den rökta laxen med. Sen täckte jag hela bakelsen med rökt lax och så dekorerade jag dem med räkor, gurka, tomat, sikrom, dill och citron. Det blev riktigt snyggt, men attans vad stora de blev!
Jag hade marinerat kycklingfiléer tidigare på dagen, på samma sätt som jag gjorde för några veckor sedan, med ingefära, citron, lime, vitlök, salt och olja.

Lagom tills jag tagit en dusch, klätt på mig och nästan sminkat mig klart ringde det på dörren, vem kunde det vara som var så pass tidig, mina kompisar är inte direkt kända för att vara tidiga. Det visade sig vara M, hon skulle ju bo i sina föräldrars hus bredvid mig under natten och hade kommit tidigt från stan för att sätta på värmen i huset och så, det här var den kallaste kvällen för det här året och låset på dörren hade fryst igen. Men när vi gick dit och hjälptes åt var dörren strax öppen och sen gick jag tillbaka in så snart jag tänt i eldkorgen utanför på min stengång. Sen åkte M och hämtade G vid stationen och sen kom J som tagit bussen, de andra kom ungefär samtidigt sen och vi åt förrätt nästan omgående. Jag tyckte att den var så stor att det var lika bra att ta den innan man ens började laga varmrätten.
Jag som varit så tveksam till laxbakelsen blev nu väldigt glatt överraskad, nu var den verkligen jättegod! Som en riktigt bra smörgåstårta helt enkelt. Alla tyckte att det var gott och alla åt upp hela sina stora bakelser, utom jag som gav en bit till L.
Hon var däremot fortfarande hungrig när vi ätit förrätten och hetsade mig att skynda på med maten, hon hade ju jobbat hela dagen och dessutom varit i stallet.
Jag satte in kycklingen i ugnen på 200 grader och sen skalade jag svartrötter och snyggade till salladslökarna lite, morötterna var av "snacks"typ och behövde inte snyggas till. Jag hackade lök och rev parmesan till risotton också och sen spelade vi Postkod Miljonären som L tagit med sig, ett sånt där elektroniskt spel alltså. När jag trodde att det var runt 20 minuter kvar tills kycklingen skulle vara klar så satte jag igång med risotton och sen åt vi. Aptiten hade återvänt efter den stora förrätten och maten var god.
Sen tog vi paus i ätandet en stund och spelade lite musik och bara hade det bra, sen vid 23 värmde vi pajen och åt den. L och J åkte sen vid 23.50, de hade förvarnat redan då jag bjöd in dem att de skulle gå tidigt och nu hade de stannat nästan en timme mer än de sagt, så vi släppte iväg dem med förmaningar om att inte titta på fyrverkerierna så att de körde av vägen. Sen tittade vi på fyrverkerierna från verandan och jag höll Turre i famnen. Han skakade lite men verkade inte särskilt upprörd. Jag hade fått ett glas champagne av M och ställt ifrån mig det på utebordet och när jag skulle gå in var det fastfruset...
M gick ut med ett glas varmt vatten och tinade loss det men jäklar vad fort det gick att frysa fast ett glas.
Sen tog jag fram två sällskapsspel TP och Retro. Vi visste inte vad Reto var så M läste på och så testade vi. Det var sådär, det var frågor och så, men också uppgifter där man skulle skriva listor på till exempel de bästa glassarna genom tiderna och så vidare. Man fick poäng om man hade samma som en annan hade skrivit. Det var trevligt men inte jättekul, men i slutänden vann i alla fall jag.
Vid 2-3 bakade jag bröd så att vi skulle ha frukost och sen tog vi en macka var och lite te, vi kom nog inte i säng förrän vid 4-5 eller nåt sånt.

Inga kommentarer: