söndag 1 januari 2012

Sommarstorm

Ja, det är säkert inte alls bra  med sånt väder som det varit under natten till tisdagen. Det har blåst så pass att jag helt ärligt undrat om huset kommer att stå kvar. Strömmen gick tydligen framåt morgonen också, men då sov jag.
När jag gick och lade mig hade jag svårt att sova fast jag var jättetrött för det lät som om alla takpannor ramlade av och som om jag skulle få ett träd i huvudet under natten. När jag väl vaknade på tisdagen var det tyst och lugnt ute igen och jag tog mig en runda runt huset för att inspektera. Alla burkar och flaskor som jag haft i en sopsäck på verandan var spridda runt verandan och en del faktiskt en bra bit utanför. Jag förstår inte hur sjutton de har lyckats flyga över staketet.
Alla mina 4 stora tallar stod kvar men en av dem hade tappat en stor gren men den hade landat rätt ned på gräsmattan utan att skada något eller någon. Eldkorgen hade blåst ned vilket är fascinerande, den har ju knappt något vindfång! Alla takpannor var kvar och konstigt nog vedtaket som inte ens är fastsatt...
Naturen tror verkligen att det är vår nu däremot, brysselkålen har knoppar och löken börjar komma upp.
Jag gjorde inte så attans mycket den här dagen, jag bakade bröd framåt kvällen och förundrades över att termometern visade på 11 grader ute den 27/12...
Men annars ägnade jag större delen av kvällen åt att sticka och titta på The West Wing med små avbrott för diskning, brödbak och annat småplock.
Ni kan inte tro hur snabbt jag knådar ihop en bröddeg och hur lite jobb det är att baka sitt eget bröd om man väljer att knåda för hand istället för att ge sig in på maskiner och sånt som behöver diskas och så. Jag diskar en bunke och en plastslev och matskeden jag använder för att mäta upp olivoljan.

2 Limpor

½ liter ljummet vatten
25 g Jäst
3 msk Olivolja
2 tsk Salt
Vetemjöl

Man löser upp jästen i vattnet, rör ned salt och olja och fyller på med mjöl tills degen är smidig och len.
Låt den hellre vara svårhanterlig och lite klibbig än för torr.
Sätt ugnen på 250 grader.
Låt degen jäsa 20-30 minuter.
Knåda den och dela den på två och lägg i smorda formar.
Låt den jäsa igen.
Sätt in i ugnen i 10 minuter, låt brödet stå kvar i ugnen och sänk värmen till 200 och låt det stå ytterligare 10 minuter.

Klart!



1 kommentar:

JCMAS sa...

Tack för receptet! Jag ska testa att göra brödet på dinkel och se om det blir lika bra, det vore ju toppen för mig!