fredag 27 januari 2012

Det är ingen konst att laga mat på vedspis!


20/1 På fredagsmorgonen gick jag upp och sminkade mig faktiskt! Jag skulle iväg på en "nätverksfrukost" i Kista och kom iväg lite sent, men det visade sig vara nästan tomt på bilar så med hjälp av en förvirrad navigator som inte visste att de byggt om det mesta av vägnätet i Kistas industriområde, så kom jag slutligen rätt. Jag hittade parkering och gick in på Nodic Forum där jag blev pekad i rätt riktning in i ett rum där det satt ett helt gäng med tjejer och drack kaffe och åt macka. Det var en väldigt hjärtlig stämning och man kände sig väldigt välkommen och efter att vi ätit upp vår macka fick vi presentera oss och våra företag och det som slog mig var hur kompetenta och faktiskt väldigt vackra alla tjejerna var, jag började undra om man behövde "Face-leg" för att bli medlem...
Vi blev också runtvisade i lokalerna och konferenslokaler är ju sällan särskilt spännande, men dessa var i alla fall ljusa, rena och nya.
När mötet avslutades åkte jag hem och satte mig och jobbade med att uppdatera vår prislista till jobbet och fastnade lite i det och fick bråttom till naprapaten där jag skulle vara klockan 14.
Jag har haft stora problem med ett sendrag i ryggen, mellan skulderbladen i flera dagar och haft ont i huvudet från milt obehag till full migrän ihållande sedan förra fredagen. M fixade och trixade och knäckte både rygg och nacke, det kändes bra. Men när jag slutligen gick därifrån drog senan fortfarande på samma sätt i ryggen. Jag trodde att han hade "magic fingers" han har aldrig misslyckats förr, men det fanns inte mer att göra.
Jag åkte hem och satte igång att packa i en väldans fart, extra toapapper, mediciner, tjocka kläder, extra mjukisbyxor, mat, spel och slutligen hela duntäcket och kudden också.
Självklart tog jag också med mig båda kamerorna, nu skulle jag få testa den nya systemkameran lite mer.
Efter en stunds tvekan rörde jag också ihop en deg till pannbröd som jag lånat från en blogg jag läser: http://evaiaten.blogspot.com/2010/10/stekpannebrod.html
Det var snabbt gjort att röra ihop degen och sen lade jag den i en plastpåse och tog mig iväg.
Jag lämnade av Turre hos mamma och pappa och kom iväg senare än tänkt mot stan och såg inte alls fram emot fredagsköerna. Det visade sig inte alls var så illa som jag trott, bara 15 minuter extra tog det att ta sig till Hägerstensåsen som normalt sett ligger runt 30-35 minuter bort.
När jag kom dit var ungarna i garaget och sköljde och fyllde vattendunken vi skulle ha med oss.
Jag fick stå utanför och titta in och roade mig med att fota L genom rutan och hon roade sig med att låtsas vara instängd medan A fick jobba med dunken.
Vi kom iväg vid 17 ungefär och körde söderut mot Södertälje och hade även nu tur med trafiken och det var inga köer alls faktiskt. I Södertälje tog vi E20 mot Flen och när vi svängt av motorvägen åkte vi till Willys och handlade middag, dricka, snacks och pålägg till frukosten.
I torpet var det lika kallt som utanför och det innebar säkert ett par minus i alla fall och med gemensamma krafter lyckades vi visserligen tända i vedspisen men den var ju iskall den med så det tog ett tag innan det ens märktes att vi eldade. Vi hade i sotrt sett alla våra kläder på oss och som tur var hade vi kommit ihåg att ta med tofflor också. L som var kallast stod och värmde rumpan vid spisen och eftersom vi var väldigt hungriga åt vi lite ruccola, mozarella och basilika till mellanmål. Tanken hade varit att äta tomater till det men de visade sig vara ruttna i förpackningen jag tagit med.  Av någon konstig anledning har man aldrig tråkigt i torpet och vi spelade spel, pratade och flamsade och A visade hur bredkäftad han är, det är ett släktdrag...
Jag läste de utdrag jag skivit i min "saga" som jag hoppas på att utveckla och de tyckte att det var jättebra och gav konstruktiv kritik och en massa ideér. Vi pratade ingående om detlajer och helhet i nästan 2 timmar.
Sen var ju spisen varm och stugan började bli mindre iskall i alla fall. Jag satte igång pastavatten till kokning på spisen och sen fräste jag upp bacon. De som tror att det är svårt att laga mat på en vedspis kanske har nytta av den här informationen: Om du glömt bort att din elspis har flera temperaturlägen och som jag, mest hela tiden lagar mat på högsta värme och reglerar den med att ta bort och ställa tillbaka kastrullen på plattan, ja då klarar du av att laga mat på en vedspis också! Det gick alldeles utmärkt att koka pastan och steka baconet och sen åt vi detta med soltorkade tomater, fetaost, kalamataoliver och riven basilika. Eller, ungdomarna åt med bara fetaost och bacon faktiskt.
Vi satt uppe till runt 2 på natten och eldade flitigt hela tiden, men varmt var det egentligen bara runt spisen, det tar ett tag innan det liksom har trängt in i väggarna och inte bara värmt luften. A erbjöd sig att sova på madrass på golvet och L fick sova på kökssoffan, hon besvärade sig inte ens med att lägga upp madrassen på den, men då får hon ju skylla sig själv.
Mitt duntäcke fungerade bättre än jag vågat hoppas och med hjälp av pyjamas och det höll jag mig behagligt varm under natten.
Jag somnade som en stock så snart vi slutat prata.










Inga kommentarer: