måndag 28 mars 2011

Vårstädning!

Jag vaknade med en massa energi att ta tag i projekt på lördagen och jag började med att städa i gästrummet där P ska sova nästa helg. Nu har snön smält så pass att jag kan få ut grejerna på verandan och vidare ned till förrådet, så jag bar ut alla julgrejer, klädpåsar och renoveringspryttlar som hamnat därinne tills vägen ut till förrådet var fri från snö.
Sen snyggade jag till lite allmänt därinne och ställde undan skrivaren och verktyg och ställde in lite filmer i hyllorna. När jag sedan bäddat rent i sängen såg det riktigt fint ut därinne. Synd bara att jag har motionscykel, pilatesboll, kameraväska, verktygslåda och motorsåg därinne...
När jag var klar i gästrummet gick jag ut i solen och firade in våren med att plocka hundskit på tomten. Det blev en imponerande samling påsar och betänk att det är en tax jag har, det är alltså betydligt fler än en hög i varje påse... dessutom är inte hela tomten snöfri än, så det blir att göra om proceduren om nån vecka kanske. Jag krattade grusgången och sopade lite halvhjärtat på stengången, men även det gjorde faktiskt skillnad.

Sen skulle jag städa bilen och släpade alltså ut dammsugaren men upptäckte så som jag misstänkt, att förlängningssladden dött under vintern. Jag satte Turre i bilen och åkte till OKQ8 för att köpa ny sladd, ny blinkerslampa och fälgkors. Förr bytte jag alltid hjul själv, men efter att i ett stressat läge lämnat in bilen på byte så har jag varit tvungen att göra det varje gång efter det, jag får helt enkelt inte upp bultarna efter att de dragit åt dem med maskinen. Nu slutade det istället med att jag köpte en hylsnyckel med teleskopskaft, kan jag inte få loss bultarna med det så är det verkligen illa. Men det är klart, jag lyckades ju vrida runstålet på ett fälgkors istället för att få upp bulten, så det handlar kanske inte ens om styrka...

När jag ändå var ute och åkte svängde jag förbi biltvätten och den här gpången var det rätt kille som stod där. Jag gnällde på hur det gått till dagen innan och han bekräftade att det varit en nybörjare och sen stack han till mig en flaska spolarvätska som plåster på såren. Det är sjysst service, det är en liten, liten kostnad för dem, men en väldigt stor gest som gör mig som kund glad och får mig att känna mig viktig som kund hos dem. Titta vad kul bilder man kan ta i en biltvätt förresten!


När jag kom hem satte jag igång att tömma bilen på både skräp och andra prylar och dammsög den sedan. Det tog en jäkla tid, men vilken skillnad det blev! Jag har ju kört ved i baksätet och det blir mycket skitigare än vad man tror. Jag torkade alla ytor inklusive rutorna och senare fick jag för mig att de var öppna, de var ju så rena att jag inte såg dem när det var mörkt ute. Dessvärre upptäckte jag att bilen börjat rosta lite vid hjulhuset fram på vänster sida, ska en 6 år gammal bil göra det? Medan jag höll på och fixa med bilen som mest ringde EM och undrade om jag skrivit artikeln som jag skulle skriva till vår hästförening. Aj jävlar! Jag hade kommit ihåg det på fredagen men inte haft tid och nu skulle jag ju snart på fest... Nåja, det var bara att lova sitt bästa.

Jag städade klart bilen och inventerade och packade om min egenhändigt gjorda "nödpacke" som jag har i bilen. Där finns en lampa med rött, vitt och grönt sken, tändstickor, morakniv, spännband och buntband, penna, reflexväst, dynamopannlampa, bogserlina, startkablar, kompass och lite annat smått och gott som man kan behöva.

Sen gick jag in och åt lite och skrev på artikeln samtidigt och den blev riktigt bra faktiskt, jag blev i alla fall nöjd. Det tog inte särskilt lång tid heller. Jag brukar omedvetet gå och tänka på vad jag ska skriva och sen när jag sätter mig ned så vet jag ungefär vad det är jag vill göra. Syrran skulle ställa upp med bilder så det behövde jag inte tänka på, desstutom är det hon som tagit alla bra bilder jag har på min häst i alla fall.

Sen var det bara att snygga till sig igen, för nu var det dags för födelsedags- och inflyttningsfest hos A. Jag hämtade upp L och T och så åkte vi till A. Någon parkeringsplats hittade vi inte och det slutade med att vi lånade S jobbparkering och fick gå en bit hem till A.

Jag har knappt träffat några av A's andra vänner men de visade sig vara otroligt trevliga!

Vi var ett gäng på 10-15 personer och ofta blir det ju så att folk delar upp sig i grupper och sen så småningom beblandar sig med de andra grupperna. Men här pratade alla med alla redan från början som om de kände varandra och det var riktigt trevligt! Vi lekte först en lek där man fick enlapp på ryggen och sen skulle man frpga ja- eller nejfrågor till de andra för att komma på vad det stod på ens egen rygg. Senare på kvällen delades vi upp i lag och sen kördes det en frågesport. Vissa av frågorna var rätt underliga, men när man sedan hörde svaren var de mer logiska än man trodde. Vi lyckades i alla fall vinna och belönades med en flaska mousserande vin som jag lät de andra dricka upp. Vid midnatt bröt jag upp, jag var oerhört trött och Turre hade sutti i bilen en betydande stund, L och T bestämde sig för att stanna en stund till. På vägen hem kom jag på att jag glömt att ta mina levaxintabletter på morgonen och det förklarade tröttheten, men dessutom tror jag ju som sagt att jag har nån liten infektion i kroppen eftersom jag är så trött och sliten.

Inga kommentarer: