måndag 21 mars 2011

Jesus bor i Malmö

Jag sov bra natten till lördag men Ju sov knappt alls. Inte nog med att hon hade svårt att somna, tydligen hade jag klappat till henne med armen mitt i natten också. Mitt enda bekymmer denna natt var att jag framåt morgonen tyckte att det blev väldigt varmt. Jag fryser ofta när jag går och lägger mig, men blir varm framåt natten. Detta har på sistone utvecklats till att jag blir bastuvarm, jag tror att det på något sätt har med träningen att göra.
Vi var tvungna att gå upp rätt tidigt på lördagen eftersom vi kommit ned för sent på fredagen för att hinna bygga montern. Jag tog en dusch det första jag gjorde och sen klädde jag på mig, tog mina nya hotelltofflor och gick ned till frukost. Jag har rest en hel del och jag kan säga att om ni vill ha en riktigt fräsch och fin frukostbuffé med allt du kan önska dig inklusive laktosfri mjölk och yoghurt, då ska du bo på Rica Hotell nästa gång du är i Malmö. Dessutom ligger det bra till precis vid alla restauranger och pubar.
I vilket fall hade de frukt och grönsaker, massor med fina pålägg, en massa olika bröd att välja på och allt det där som sill, makrill, leverpastej och sånt som en del vill ha. Det var den bästa frukostbuffé jag har sett faktiskt!

När vi gjort oss klara gick vi mot bilen med varsin kaffe i handen och varsin macka från fukostbuffén nedsmugglad i handväskan. Eller om sanningen ska fram så erkände jag att jag snott med mig en macka till receptionisten och hon bara skrattade och sa att det var rätt gjort.

När vi kom till mässan hälsade vi åt höger och vänster på folk som Ju känner och jag kände faktiskt igen flera stycken från Stockholmsmässan för några veckor sedan. Vi byggde montern på ungefär en halvtimme och blev själv lite imponerade över hur snabba och effektiva vi var. Sen tog vi en varsin kaffemugg inne på utställarservice och satte oss i solen på en parkering.
Det var nästan varmt i solen och vi satt och njöt av den och lyssnade på måsarna som flög omkring och skrek.
Sen var det dags för mässa och folk måste ha hängt på låset eftersom de första var framme vid vår monter 1 minut efter att de öppnat dörrarna, ändå var vår monter en bit in.
Vi träffade en hel del trevligt folk men det är klart att man märker skillnad på besökarantal i Malmö mot Stockholm. Vi hade trots allt en hel del att göra under förmiddagen men Malmöborna verkar vara morgonpigga för sen blev det färre och färre ju senare på eftermiddagen det blev. Då börjar man också märka av tröttheten på ett helt annat sätt när man kan slappna av lite. Vi försökte hälla i oss kaffe men kaffet på utställarservice fick magen att vända sig ut och in, det var svagt och smakade ruskigt illa. När mässan stängde var det dags för en drink med de andra utställarna för att mingla lite och dessutom få veta hur många besökare mässan haft och så. Jag vet inte om vi var så trött att vi såg trista ut, men större delen av tiden stod vi ensamma vid ett ståbord. Vad säger ni föressten om hundkroken vi hittade på väggen inne i mässhallen?
Sen åkte vi tillbaka till hotellet för att vila en stund. På vägen hittade vi den mest bisarra flaggan jag någonsin sett, jag vet inte riktigt vad de försöker säga med den? Kanske Ju tittar efter Jesus eller nåt? Nej just det, det var ju en polishelikopter...

Jag vet inte riktigt vad vi gjort med tiden, men vi lade oss på sängen först vid 18.20 och vilade ungefär en timme. Jag slumrade till nån minut med somnade inte direkt, Ju vilade bara. Sen gick vi upp, bytte om och gick ned på relaxavdelningen och körde armhävningar, sittups, benböj och en hel massa annat. Jag var både trött i musklerna, svettig och andfådd när jag var klar, det är lite kul att det fins så mycket man kan göra helt utan hjälpmedel egentligen. Visserligen hade jag lånat ett par hantlar i receptionen men ändå... Efter träningen bastade vi en stund och blev äntligen genomvarma igen. Sen gick vi upp på rummet, klädde på oss och snyggade till oss lite, nu var det dags för middag. Vi var ruskigt svultna, vid det här laget hade vi båda levt på mackor i 2 dygn och det är inte roligt och det är svårt att få i sig sånt så att man håller sig mätt några längre stunder. På Lilla Torg i Malmö är uteserveringarna redan öppna, eller har de varit öppna hela vintern? De har stora parasoll med en massa gasolvärmare under och det är riktigt varmt faktiskt. Vi bestämde oss slutligen för restaurangen Mello Yello, precis runt hörnet från hotellet. De fixade och donade och lyckades fixa ett litet bord åt oss, servicen var jättefin och de var glada och vänliga.
Jag valde oxfilé med grönpepparsås och bad att få den ordentligt blodig och med klyftpotatis istället för potatisgratäng. Jag fick den helt perfekt tillagad men med potatisgratäng. Men de tog snabbt ut den igen och kom snabbt tillbaka med klyftpotatis istället. Jag kan avslöja att jag aldrig har ätit så bra och väl tillagat kött någonsin i Sverige, bara i USA. Det var en ren njutning och jag kommer att hallucinera om den där oxfilén i veckor. Ju valde halstrad tonfisk som hon gärna hade haft lite råare i mitten men hon var inte direkt missnöjd efter att ha bett om koriandern som menyn sa skulle finnas i. Till efterrätt delade vi på en varm kaffedrink som de kallade Romerska Bågar, den innehöll Bailey's, Cointreau och chokladmjölk. Den var väldigt söt men också fantastiskt god.

Ju köpte en present åt mig som jag tycker var jättefin! Titta på den här jumbotändaren! Den har dessutom en liten ficklampa i botten...
Vi kom tillbaka till rummet strax före midnatt eftersom vi varit så sena ut och vi bortade bara tänerna och ramlade i säng. Själv somnade jag på stört men till och med Ju somnade ordentligt efter en stund och vi sov gott hela natten och dessutom nästan 8 timmar.

Inga kommentarer: