måndag 15 augusti 2011

Idöborg

På måndagen gick jag upp vid 8 och duschade och gjorde frappé, sen åkte jag till syrran och lämnade Turre. Pappa hade lovat att ta honom medan jag var borta men hade visst glömt att han skulle till Gotland just då, syrran var snäll nog att ta honom. Dessutom är ju Turre så mycket gladare att bli lämnad där eftersom han kommer mycket bättre överrens med syrrans hund än med pappas. Sen köpte jag två toast på McDonalds till frukost och fick vänta 8 minuter på dem, sen kunde jag bara få i mig en i alla fall, sen körde jag mot Stavstanäs som ligger bortanför Värmdö. Det var ingen trafik och eftersom jag varit rädd att det skulle vara det och att jag skulle missa taxibåten så var jag där med nästan en timme till godo.
Jag betalade parkering och tog mina väskor och satte mig i hamnen och läste.
Efter en stund kom ett par till och ställde eller satte sig i närheten och vi förstod ju att vi var på väg till samma ställe så vi hälsade på varandra och småpratade lite, de verkade trevliga nog.

Vid 11.30 gick vi ombord på båten som tog oss över till Idöborg och vår veckolånga skrivkurs. Det tog bara 20 minuter ut till ön och ändå höll jag på att somna, veckan hade helt klart fått mig matt och trött och nu var jag ju på plats där jag skulle och slappnade väl av. När vi kom fram var det bara att ta sina väskor och promenera upp för backen med tungt grus som bromsade hjulen. Jag var varm och lite svettig när jag kom upp med den tunga väskan.

Vi blev tilldelade våra rum och blev visade till dem och jag fick bo i Ängsvillan med tre andra tjejer. Tyvärr var jag en av två som inte fick balkong, jag som var den enda rökaren... Annars var det inget fel på rummet, det var rent och prydligt och ganska spartanskt. Så snart vi var installerad möttes vi upp för lunch i stora huset, det serverades vegetarisk lasagne och det var väldigt vällagat och gott. Vi visste redan innan att det bara skulle serveras vegetarisk mat under veckan men det oroade inte mig, jag äter ju sällan kött i veckorna i alla fall.

Efter en kort lunchrast satte vi oss i kurssalen för första lektionen. Vi gjorde lite genomgångar av vad som skulle göras under veckan och så fick vi lite annan information också och sen satte vi igång med några korta skrivövningar.

Efter en fikarast fortsatte vi med lektioner till 18 då vi gick för att äta, till middag visade det sig att vi bara fick en saffranssoppa och smörgåsar och för mig och några andra blev det lite av en chock, man kanske skulle ha ätit mer till lunch?

Själv äter jag ju middag 20-22 på kvällen och då äter jag oftast mitt huvudmål. Om vi fått veta att det bara blev soppa på kvällen hade vi ju kunnat planera för det. Jag tog med mig en banan till rummet ifall jag skulle bli hungrig senare.

Vid 19 satte vi oss och tittade på en film om personlighetstyper och det var intervjuer med folk som passade in i olika personlighetsgrupper. Det var intressant men tyvärr stoppades filmen ganska ofta för förklaringar av sånt som jag upplevde förklarades i filmen.

Vid 21 ungefär skulle vi titta på solnedgången men eftersom jag gick för att hämta kameran och byta om så hittade jag inte de andra senare trots att ön är väldigt liten. Jag hade inte tid att leta eftersom solen var så gott som nere, så jag gick ned till stranden precis där jag var och fick några fina bilder och sen var det över.

jag hade bytt om innan och hade tänkt att gå och springa lite. Jag visste att ön inte var stor men att den var så liten hade jag då aldrig inbillat mig. Jag tyckte att jag gått och värmt upp lite så när jag kom ut på vägen började jag springa direkt, jag sprang upp för en backe och ned på andra sidan och oj, där tog ön slut...

Sprang då tillbaka och förbi huset ned till bryggan och sen tillbaka till andra sidan och allt detta det vill säga 2½ gånger öns sträckning tog mig 3 + 2½ minut, sen gick jag tillbaka utefter stranden där det är väldigt klippigt och ojämt. Jag kom fram till att ön är 300-400 meter lång och 200-300 meter bred. På denna lilla ö var vi runt 25 personer och ändå finns det plats för djurliv. Enligt uppgift finns det en grävling, räv/rävar, snokar en rådjursfamilj och en massa fästingar. Inte en enda fågel såg eller hörde jag under hela veckan men det ska finnas en massa där...

De flesta tycktes gå och lägga sig precis efter solnedgången, det vill säga strax efter 21 så jag pratade med Ju i telefon och sen förundrades vi över att båda hade en stjärnklar himmel ovanför huvudet och ändå såg precis samma blixtar trots att jag var långt ut i skärgården och hon på Hägerstensåsen.

Jag kom nog i säng vid 23 kanske, så långt var jag nöjd och gruppen verkade trevlig.