tisdag 23 augusti 2011

Hundar ett hot mot miljön?

http://di.se/Artiklar/2011/5/22/236347/Hund-varre-for-miljon-an-stadsjeep/Ibland blir man ju rädd för vad folk får betalt för...
Hur resonerar man när man konstaterar att ett naturligt inslag i jordens fauna är till mer belastning än något som egentligen inte alls är nödvändigt. Missförstå mig rätt, jag har också bil och tycker ju att den är rätt nödvändig för mig. Men ska vi vara helt ärliga är det ju ett behov vi alla skapat tillsammans. Men man kan ju undra hur dessa forskare resonerar? Om en SUV-ägare ser till att avliva en hund innan han börjar köra runt, har han då i förlängningen räddat jorden?
Hur stora avtryck gör vi människor egentligen?
Hade vi inte varit så många hade vi inte ens behövt fundera på hurvida hundar sliter på naturen eller inte, kanske ska vi börja avliva folk istället?
Nu har dessutom varghatarna fått vatten på sin kvarn, om hundar är farliga för naturen är väl vargar det också?

Sen blir man ännu räddare när man ser vilka kommentarer som artikeln har fått. En hel del människor är skrämmande hatiska mot allt och alla och kommer med helt irrelevanta kommentarer om hur äckliga hundar är... Var är relevansen?

Ett utdrag från kommentarerna:

"Dessutom
får en hund pissa varsomhelst i tex en stad ,men en människa bötfälls om hon pissar på trottoaren.Alla hundägare plockar inte upp efter sin hunds bajsande heller. Äckligt ! Men det mest äckliga är att hundägarna pussar på sina djur, som varit ute och rotat i allsköns hundurin och avföring ! Man kan alltså konstatera att en hund ,i en storstad iallafall är en sanitär olägenhet,och denna kostnad skulle hundägarkollektivet bli tvingade att betala för.Jakthundar, blindhundar,polishundar etc är helt ok.Mr Heep

18. äckligt
Hundar är äckliga. Att folk vill ha hund inomhus är för mig obegribligt. Smutsiga i både nos och röv sitter och buffer de runt bland mattor och soffor osv. Usch!kajsa

24. Inför hundskatt
Man ser att detta ämne engagerar. Många kommentarer under helgen. Själv har jag retat mig på alla hundar överallt i stan. Hundägare är som småbarnsföräldrar. Man får inte säga nåt om deras älsklingar, som skitar ner och låter dagarna i ända. I alla fall de fall de lämnas hemma eller sittandes utanför en butik medans matte eller husse är inne och handlar. Och så ska man dessutom trängas med dem i bussen. Nej, max knähundar där om ens det. De stora bestarna får väl ta taxi.Hundhatare,,

Ja, det är läskigt hur folk har ett behov att att slå sig för bröstet och vara bättre än andra. Om man inte är bättre än andra så får man helt enkelt hacka nedåt mot djur istället. Är jag helt ute och cyklar när jag kunnat se en röd tråd hos folk som hatar djur, de är ointelligenta...

Dessa människor borde spendera mer tid till att lista ut vad olika kloka ord betyder såsom: Låt den som är utan synd kasta första stenen, Städa först framför egen dörr, Behandla andra så som du själv vill bli behandlad, Sköt dig själv skit i andra och en massa andra saker.

Jag känner mig så maktlös inför allt detta hat.
Jag kan inte se att någon vinner nåt på det, inte ens den som hatar. Det kan man ju rimligtvis inte må bra av i längden. Eller är det för att ma är missnöjd med sig själv och sitt liv och inte mår bra, som man hatar?
Vad kom först, hönan eller ägget?

4 kommentarer:

JCMAS sa...

Lyckades tyvärr inte hitta artikeln, hade gärna läst den innan jag uttalar mig. Men hundar är ju inte helt och fullt ett naturligt inslag, faktiskt. Där finns ju en poäng.

Hur menar artikelförfattaren att det är skadligt för miljön? För vi vet ju att många andra djur är det. Kossorna framförallt... Tyvärr!

Jag blir nyfiken, men som sagt.,har ju inte läst artikeln.

Nova sa...

Nu fungerar länken jag har testat. Det är klart att både hundar och kossor är naturliga, vad som inte är naturligt är att vi har de samlade så tätt och att vi gjort en koindustri.
Dessutom har vi ju utrotat så många rovdjur att hundrana säkert snarare balanserar upp allt. Hunden är bra mycket naturligare än en SUV i vilket fall som helst.

JCMAS sa...

Ja, kossorna är naturliga, men inte sättet vi har dem på.... Vilket ju gör att kossorna är direkt skadliga för miljön. Eller bajset, eller hur man nu vill definiera det.

Nu ska jag läsa.

:)

JCMAS sa...

Okej, jag har läst. Jag uppfattar det bara som fakta. Själva artikeln, alltså. Däremot kommentarerna lämnar ju en del att önska....Herregud..

Det är ju inget konstigt, bilar, livsmedel, människor, djur... allt går att räkna i hur skadligt det är för miljön. Det handlar om jordens resurser, oavsett om en hund är naturlig eller inte så förbrukas resurser vid hållandet av hund. De är ju inte en del i ett naturligt kretslopp, deras mat produceras för dem. Det är samma sak med oss, ris, kött, soja... All livsmedelsproduktion bidrar till miljöförstöring, more or less.

Jag uppfattar det som artikeln pekar på resursförbrukning, inte vad som är mest naturligt. Intressant diskussion, tycker jag.